Vem är mer lämpad att sammanställa en matrikel över Swenska Ost-Indiska Compagniets (SOIC) skeppsläkare pÃ¥ 1700-talet än den som själv har gjort resan till Kina ombord pÃ¥ en ostindiefarare, lÃ¥t vara mer än tvÃ¥ sekler senare? Kardiologen S Bertil Olsson var en av skeppsläkarna ombord pÃ¥ »Götheborg«, en replik av kompaniets första fartyg med samma namn, som mellan Ã¥ren 2005 och 2007 gjorde en omskriven expedition till Kina. Hemkommen frÃ¥n resan bestämde sig den moderne skeppsläkaren att »ta reda pÃ¥ vilka som en gÃ¥ng i tiden haft motsvarande uppdrag och vad de hade varit med om«. Resultatet av hans forskning har blivit en vacker och rikt illustrerad volym: »Swenska Ost-Indiska Compagniets fältskärer«, utgiven av Riksarkivet, Landsarkivet i Göteborg (2012). 

– När jag kom hem frÃ¥n Kina skrev jag färdigt min reseberättelse om tiden ombord pÃ¥ »Götheborg«, berättar S Bertil Olsson. I den boken finns ett kort kapitel om hur det var att vara skeppsläkare förr i tiden, och det gav mig uppslaget att ta reda pÃ¥ sÃ¥ mycket som möjligt om de gamla kollegerna. Rätt vad det var hade jag samlat ihop sÃ¥ mycket material att det räckte till en ny bok. 

Det mesta av den seriösa forskning som finns om Ostindiska kompaniet berättar om verksamheten ur ekonomisk synvinkel. S Bertil Olssons strävan att samla material om de gamla skeppsläkarna och om förhÃ¥llandena ombord skeppen krävde en del extra möda eftersom faktauppgifterna fanns utspridda pÃ¥ olika hÃ¥ll. Han började letandet genom att gÃ¥ igenom handlingar i Landsarkivet i Göteborg, pÃ¥ universitetsbiblioteken i Göteborg och Uppsala, i Krigsarkivet i Stockholm och även pÃ¥ Göteborgs museum. 

Infallet att försöka hitta material i arkiv i städer som lÃ¥g i närheten av ställen där en och annan ostindiefarare havererat gav mÃ¥nga intressanta uppgifter. SpÃ¥ren ledde till platser som Kapstaden och Orkneyöarna där lokala experter och entusiaster – marinarkeologer, dykare, historiker – hjälpte till att samla fakta. Ett värdefullt bidrag var material frÃ¥n en kinesisk forskare som publicerat fakta om ostindiefararnas förehavanden i Kanton (Guangzhou) i närheten av Hongkong. 

– I Karlskrona kom jag över mycket intressanta handlingar, bland annat åtta tidigare helt okända skeppsjournaler – mycket noggranna redogörelser för vad som hände under de här expeditionerna. Bara det fyndet utökade mitt ostindiska material med mer än tjugofem procent, berättar S Bertil Olsson.

Men forskningen kunde ocksÃ¥ leda till blindspÃ¥r och besvikelser. Ett tips om ett arkiv hos ett ordenssällskap med anor frÃ¥n 1700-talet föranledde ett telefonsamtal till Helsingfors. Där kunde man bekräfta: »… jo, vi hade ett arkiv men vi skickade det till Stockholm – och bÃ¥ten gick under.«  

– Mitt mÃ¥l med forskningen har varit att beskriva de olika skeppsläkarnas personligheter, familjebakgrund och utbildning sÃ¥ gott det gÃ¥r av de uppgifter som finns kvar, och jag ville ocksÃ¥ ge sÃ¥ mycket information som möjligt om de medicinska förhÃ¥llandena pÃ¥ de expeditioner dessa medicinare deltog i, förklarar S Bertil Olsson. De källor som finns att tillgÃ¥ saknar tyvärr ofta all information utöver antalet personer som avlidit under respektive seglats, och för ungefär var fjärde resa är inte ens detta känt. 

Skeppsläkare i tjänst hos SOIC kallades omväxlande fältskär, doctor eller medicus, oavsett om vederbörande var utbildad inom »fältskärsyrket« eller var »läkare« med examen från ett universitet. Skeppsläkarna fick, oberoende av yrkeskategori, ansvara för vården av skadade och sjuka ombord. Det innebar ansvar för behandling av såväl kirurgiska som internmedicinska åkommor enligt nutida indelning. Varje ostindiefarare från Sverige (med två troliga undantag) hade minst en och oftast två skeppsläkare ombord. Den överordnade skeppsläkaren kallades 1:e fältskär (ibland opperfältskär), den underordnade benämndes 2:e fältskär eller underfältskär. Enligt några besättningslistor kunde det också hända att fältskärerna fick handräckning av en särskild »fältskärsdräng«.

Bristen pÃ¥ fältskärer var stor vid den tid dÃ¥ SOIC bildades. Kompaniets första skeppsläkare saknade ofta formell utbildning, och mÃ¥nga rekryterades frÃ¥n utlandet, till exempel Skottland och Tyskland. Först vid expeditionerna under senare hälften av 1700-talet kom skeppsläkarna uteslutande frÃ¥n Sverige, och var ocksÃ¥ i genomsnitt äldre än de som verkade under SOIC:s första Ã¥r.   

Sjukvården ombord på en ostindiefarare bedrevs enligt humoralpatologins principer som fastslog att kroppens och själens sjukdomar orsakas av störningar i jämvikten mellan de fyra »kroppsvätskorna« blod, gul galla, svart galla och slem. Diagnos av en åkomma fastställdes vanligen genom studium av färgförändringar i patientens urin och avföring, och en eventuell behandling hade ofta som mål att »driva ut den sjuka vätskan« ur kroppen. Det kunde ske genom åderlåtning eller med hjälp av kräk- eller avföringsmedel, eller genom applicerande av »spansk fluga« – dvs plåster med krossade kroppsdelar av en insekt som innehöll ett starkt irriterande ämne och åstadkom vätskande blåsor.

De läkemedel som ansÃ¥gs användbara bestod av komponenter frÃ¥n växt-, djur- eller mineralrikena och fanns noggrant sammanställda i den första svenska farmakopén »Pharmacopoeia Holmiensis«, publicerad 1686. Den publikationen var skeppsläkarnas läkemedelsbibel under större delen av SOIC:s verksamhet – ända tills Carl von Linné initierade en modernisering av läkemedelsarsenalen, och nästa officiella svenska farmakopé, »Pharmacopoea Svecica«, gavs ut 1775. 

En stor utmaning för skeppsläkarna pÃ¥ 1700-talet var kampen mot diverse sjukdomar, ofta epidemiska, som spreds bland besättningen till följd av den dÃ¥liga hygienen och trÃ¥ngboddheten ombord. Fläckfeber, »Bataviafeber« och rödsot (dysenteri) tog mÃ¥nga liv utan att man visste hur man skulle bekämpa dem. Andra fruktade sjukdomar var smittkoppor, Ã¥terfallsfeber och rötfeber, den senare ett samlingsbegrepp för olika febersjukdomar som ansÃ¥gs bero pÃ¥ »röta« i kroppens vätskor, särskilt i blodet.  

En skeppsläkare ombord pÃ¥ en ostindiefarare hade ocksÃ¥ till uppgift att tillreda olika medicinska beredningar. Salvor, blandningar och dekokter mÃ¥ste vara färska när patienter skulle behandlas. S Bertil Olsson ger i sin bok en lista pÃ¥ de läkemedel och den medicinska utrustning som SOIC:s fartyg rekvirerade frÃ¥n apoteket Enhörningen i Göteborg. Hans källa är bland annat en handskrift frÃ¥n 1748 av den tonÃ¥rige Johan Martin Scheele, lärling pÃ¥ apoteket och äldre bror till Carl Wilhelm Scheele, den sedermera världsberömde upptäckaren av grundämnet syre. Dokumentet redovisar en leverans till kompaniet av mer än 200 medel, beredningar och medicinska instrument, en del avsedda för kirurgiska ingrepp.    

– En av fältskärerna, Carl Fredrik Adler, deltog i Ostindiska kompaniets längsta expedition som gjordes av »Prins Carl« mellan Ã¥ren 1753 och 1756, berättar S Bertil Olsson. Adler är den enda av kompaniets fältskärer som lämnat efter sig utförliga journalanteckningar om sina patienter. Genom hans skrift kan man fÃ¥ en god uppfattning om en fältskärs sysslor och om hur de olika läkemedlen användes. 

Ostindiska kompaniet – längsta expeditionen varade i över tre år

Swenska Ost-Indiska Compagniet bildades 1731 och gick i konkurs 1808. Under denna tidsperiod sändes sammanlagt 132 fartyg ut med ostindiska mål. De flesta seglade enbart till Kina, ett antal bara till Indien och tio skepp både till Indien och Kina under en och samma resa. Fartygen hade i regel en besättning på mellan 100 och 150 man och längden på expeditionerna varierade mellan ett drygt år (»Prinsessan«, från den 14 april 1804 till den 11 maj 1805) och tre år och två månader (»Prins Carl«, från den 8 april 1753 till den 6 juni 1756). Den vanligaste destinationen för expeditionerna var Wampoa i Pärlfloden, femton kilometer nedströms från Kanton (Guangzhou), där handeln skedde.

Ett kuriosum som bland annat framgÃ¥r av Adlers anteckningar (och av de tennskÃ¥lar som finns uppräknade bland medicinsk utrustning pÃ¥ Scheeles lista) är att rakningen av manskapet var ett av fältskärernas Ã¥ligganden ombord. Fältskärsyrket stammar ju frÃ¥n barberarskrÃ¥et, och Carl Fredrik Adler skriver om 2:e och 3:e fältskären pÃ¥ »Prins Carl« att de var »snälle rakare«. Som 1:e fältskär och universitetsutbildad läkare var Adler dock förmodligen förskonad frÃ¥n plikten att raka.    

S Bertil Olsson är just färdig med redigeringen av Carl Fredrik Adlers journal som han, tillsammans med Paul Hallberg, f  d överbibliotekarie vid Göteborgs universitetsbibliotek, avser att ge ut som bok sÃ¥ smÃ¥ningom. 

Carl Fredrik Adler (1720–1761) deltog i tre Kinaexpeditioner i SOIC:s tjänst. Han tillhörde de skeppsläkare som hade studerat medicin vid ett universitet – i Adlers fall Uppsala, där han började 1742 och hade sÃ¥väl Nils Rosén (sedermera von Rosenstein) som Carl von Linné som lärare. Hemkommen frÃ¥n sin första ostindieresa, som han pÃ¥började 1748 som 2:e fältskär ombord pÃ¥ »Hoppet«, försvarade Adler sin doktorsavhandling »Noctiluca marina« (mareld), med Linné som examinator. Ämnet för avhandlingen hade Adler fÃ¥tt frÃ¥n sin resa, och vid sin andra ostindieresa var han ocksÃ¥ involverad i naturvetenskaplig insamling pÃ¥ uppdrag av Linné. I ett brev till botanikens fader beklagar sig Adler att patientarbetet ombord delvis har hindrat honom frÃ¥n att ägna sÃ¥ mycket tid Ã¥t det vetenskapliga arbetet som han hade velat. Enligt uppgift avled 19 patienter under denna expedition.   

Sin sista Kinaresa inledde Carl Fredrik Adler den 11 februari 1761 ombord på »Prins Friederic Adolph«. Han var 1:e fältskär liksom vid förra resan men nådde inte Kinas kust denna gång. Den 3 september 1761 gick fartyget på grund i Kinesiska sjön efter att ha passerat Java. De källor som finns antyder att Adler inte längre var med ombord för att uppleva haveriet. Alla nutida handlingar anger att han avled i feber strax innan dess, vid Javas kust. Den uppgiften stämmer dock inte, enligt S Bertil Olsson, som undersökt en vattenskadad handling från seglatsen med »Prins Friederic Adolph«. Handlingen antyder att skeppets 1:e fältskär dog redan den 10 juni, då fartyget befann sig i södra Atlanten. Till Sverige återkom Adler hursomhelst aldrig. Men därhemma, den 20 maj 1762, födde hans hustru Brita Christina en son, femton månader efter att maken givit sig ut på sin sista ostindiska expedition. Detta faktum förvirrar släktforskningen och inbjuder kanske till ytterligare forskarmöda.