Ett material bestående av en DVD, en broschyr samt en uterusmodell har tagits fram vid kvinnokliniken vid universitetssjukhuset i Linköping. Något liknade finns, så långt vi känner till, inte på svenska och det välkomnas därför. Film och broschyr kompletterar varandra. Broschyren är illustrativ och detaljrik. Uterusattrappen är visserligen fin, men känns mindre viktig.
Det framgår inte vem materialet riktar sig till. Vi förmodar att man tänker sig att det kan användas av många olika kategorier studenter (läkare, barn-mors­kor) respektive yrkesgrupper, men vi upplever att programmet är alltför detaljerat för att användas på studentnivå. Vi tycker dock att det lämpar sig väl för ST-läkare på gyn i början av sin tjänstgöring, men även till randande distriktsläkare på gyn. För att det skulle bli helt perfekt på ST-nivå skulle vi ha önskat lite mer gynekologiskt ultraljud.
Filmen är uppdelad i 2 avsnitt, där del 1 (29 minuter) inleds med ett samtal med patienten, följt av en gynekologisk undersökning stegvis och i detalj. Vi ser ett föredömligt bemötande gentemot patienten!
När undersökningen tar vid övergår patienten till att agera en opersonlig modell. Varför inte prata med patienten även här, och samtidigt förklara för både henne och den som tittar på filmen? Då kunde man stryka första avsnittet av del 2 (25 minuter): »Gynekologisk undersökning i praktiken« där i princip alla moment upprepas från del 1. I del 2 följer sedan avsnitt om kvinnans anatomi, gynekologiskt ultraljud och provtagning.

Inledningsvis i film/broschyr visas noga hur viktigt det är att justera britsen, inklusive huvudända och benstöd, så att patienten ligger bekvämt och att ögonkontakt skapas, men även för den egna arbetsställningen. En bra detalj är föreberedelsen av instrumenten i lådan under patienten. En nackdel är det ovanliga och speciella spekulum som används. Vi skulle ha föredragit en vanligare modell. Vi förvånar oss också över att handskar inte används på båda händerna vid undersökningen. Vi tycker inte det motsvarar dagens krav på hygien.
Ytterligare en synpunkt är att vid inspektion av vulva och vid den vaginala undersökningen nämns inte det känsliga området runt klitoris och uretra. Tekniken att vidga introitus med två fingrar uppifrån i stället för neråt, riskerar att med nybörjarfingrar onödigt beröra detta område.
Det är bra att stor vikt läggs vid hur mycket information som kan erhållas vid den bimanuella palpationen, inte minst i dag när gynekologiskt ultraljud tenderar att ersätta detta moment. Stillbilderna inklippta till exempel i form av en attrapp av uterus för att visa vad som sker »inuti« vid palpationen är pedagogiska.
Avsnittet om gynekologiskt ultraljud är lite väl översiktligt. För kategorin nya ST-läkare/randande distriktsläkare skulle vi ha önskat lite fler exempel på till exempel olika cystor, tidiga graviditetsavvikelser eller hur man mäter fri vätska i fossa Douglasi.
Avsnittet om provtagningsteknik är pedagogiskt upplagt. Risken är dock att metoder man i dag använder snabbt föråldras. Vid »wet smear« saknar vi illustration av svamphyfer och Trichomonas i mikroskop.

Sammanfattningsvis tycker vi att materialet i stort är bra, pedagogiskt upplagt och kan rekommenderas, speciellt för ST-läkare i början av sin karriär inom den gynekologiska undersökningens teknik.