Låt patientnämnderna ta hand om majoriteten av patientklagomålen från IVO, som i sin tur får fokusera på att utreda de allvarligaste missförhållandena. Det föreslog Statskontoret i slutet av förra året. Bakgrunden är att den nya myndigheten bett om hjälp för att få bukt med de växande högarna med ouppklarade ärenden.
Men flera patientnämnder har protesterat mot idén. Nämnden i Stockholms läns landsting skriver i ett yttrande till Socialdepartementet att förslaget går emot tanken med patientsäkerhetslagen – att skydda patientens ställning. Patientens möjligheter att få sin sak medicinskt prövad i en oberoende instans skulle minska. Dessutom lär inte de missnöjda patienternas förtroende för sjukvården öka om de hänvisas tillbaka till landstinget som de har anmält, enligt patientnämnden. De skriver även att det är »anmärkningsvärt« att IVO så tidigt vänder sig till departementet för att få en lagändring av sitt uppdrag.
Patientnämnderna i Borås, Göteborg, Mariestad samt Uddevalla och Landstinget Blekinge har också kommit med invändningar mot Statskontorets förslag.
Runt 7 000 ärenden ligger och väntar på beslut hos IVO. Målsättningen är att 75 procent ska vara utredda inom 6 månader och alla inom ett år, men i dag tar 27 procent av klagomålen längre än ett år att handlägga. IVO vill lämna över ärenden som inte har någon direkt koppling till patientsäkerheten till patientnämnderna i landstingen och regionerna.