Händelsen inträffade i mitten av december. En patient på hjärtintensiven vid Nya Karolinska Solna (NKS) fick enligt uppgift hjärtstopp, men när anestesipersonal skulle tillkallas fungerade inte larmpanelen på patientrummet. I stället tvingades man larma via telefonväxeln.

Sjukhusets företrädare beskrev händelsen som allvarlig och gjorde en lex Maria-anmälan. Att patienten avled hade dock inte något med det trasiga larmet att göra, hävdar Frieder Braunschweig, överläkare och patientområdeschef arytmi vid NKS:

– Nej, vi har i det här fallet gjort bedömningen att det inte hade gjort någon skillnad, det var läkare på plats från första minuten, säger han till Dagens Medicin.

Sjukhuset har trots det valt att polisanmäla det inträffade för att få en extern granskning av händelseförloppet.

– Det är rutin om du vill ha en obduktion och vi var angelägna om att ha en obduktion av den avlidna patienten för att ha en fullständig utredning, säger Frieder Braunschweig till Dagens Medicin.

Läs också:

Patient avled när larm på NKS inte fungerade

Läkare kräver åtgärder mot teknikproblemen på NKS

Dygnet blev en sekund längre – patientlarm slogs ut