Den slutsatsen drar fyra doktorander på Karolinska institutet efter att ha analyserat språket i närmare 710 000 sammanfattningar av vetenskapliga artiklar inom tolv olika fält – bland annat medicin, psykiatri och neurovetenskap – som publicerats sedan slutet av 1800-talet.

– Vi såg en stark trend att vetenskapliga sammanfattningar blivit svårare att läsa inom alla de här fälten, säger William Hedley Thompson, doktorand i klinisk neurovetenskap och en av dem som står bakom fynden.

I studien använde han och hans medarbetare sig av två olika mått på läsbarhet som tar hänsyn till antal stavelser per ord och antal ord per mening, men också till antal svåra ord ­– det vill säga ord som inte hör till de 3 000 ord som förekommer väldigt ofta på engelska.

Resultaten pekar alltså mot att läsbarheten minskat med tiden. Och enligt William Hedley Thompson tycks det inte bara ha att göra med att vetenskapen i sig kanske blivit mer komplicerad och nischad och därmed kräver ett mer komplext språk.

I studien såg han och hans medarbetare att det med tiden blivit vanligare med en allmän vetenskaplig jargong, alltså ord som används ofta av forskare men inte är nödvändiga för själva ämnet. Det kan till exempel vara ord som »robust«, »novel« och »furthermore«.

– Det här blir bara spekulationer, men det skulle ju kunna vara så att nya forskare upplever att den vetenskapliga jargongen hos tidigare generationer låter seriös och vetenskaplig och därför förstärker de dragen när de själva skriver, säger William Hedley Thompson.

Han tillägger att studien har fått mycket positiva reaktioner på sociala medier sedan den publicerades.

– Andra forskare säger att de känner igen sig i att det har blivit svårare under de senaste decennierna, säger William Hedley Thompson som själv forskar om hur hjärnans olika system samarbetar med varandra.

Hur viktigt är det att forskare skriver tydligt och begripligt?

– Det är väldigt viktigt – både för att andra forskare ska kunna reproducera och bygga vidare på resultaten och för att resten av samhället ska kunna förstå och använda sig av resultaten från forskning.

Kommer du själv att anstränga dig mer för att skriva tillgängligt nu?

– Absolut. Nu när jag är mer uppmärksam på problemet så försöker jag att lägga lite extra tid på det och det hoppas jag att andra forskare ska göra också. Men jag är inte perfekt. Jag vet att jag kan bli bättre, säger William Hedley Thompson.