För två veckor sedan avslöjade Computer Sweden att 2,7 miljoner samtal till 1177 Vårdguiden legat oskyddade på internet. De drabbade regionerna var Stockholm, Sörmland och Värmland som outsourcat en del av 1177 till Medhelp. Detta företag har i sin tur avtal med Medicall som i sin tur köpt ett teletjänstsystem från företaget Voice Integrate Nordic.

Nu inleder Datainspektionen sin granskning av händelsen. Först ut att inspekteras är Voice Integrate Nordic som kommer att få besök av fyra jurister och två IT-säkerhetsspecialister från Datainspektionen.

– En viktig del i granskningen är att kartlägga flödet av personuppgifter mellan de olika IT-systemen och hur uppgifterna skyddas, säger IT-säkerhetsspecialist Magnus Bergström i ett pressmeddelande.

Datainspektionen vill bland annat få klarhet i vad det är för slags personuppgifter som behandlas, i vilka IT-system och vilka åtgärder som har vidtagits för att något liknande inte ska kunna ske framöver.

I pressmeddelandet skriver myndigheten också att fler inblandade aktörer kommer att granskas.

Läs även:

1177-läckan: Kan bli aktuellt med polisanmälan

1177-läckan: Medhelp polisanmäler journalister

1177-läckan: Stockholm vill ha en extern granskning av avtalet