Läkartidningen har tidigare berättat om Joakim Crona, ST-läkare i onkologi och docent i Uppsala, och hans initiativ för att få kollegor att ta tåget i stället för flyget till den årliga onkologikongressen ESMO. I år hölls den i Barcelona och lockade nära 30 000 besökare. Joakim Cronas syfte var dels att minska sina egna utsläpp, dels att få andra deltagare och ESMO:s organisation intresserade för tågresandet.
När Läkartidningen pratar med honom på onsdagen sitter han på tåget hem till Uppsala och har precis kommit över gränsen till Frankrike.
– Det har varit fantastiskt lyckat. Jag har nästan pratat om det här dygnet runt.
Joakim Crona skrev om sitt initiativ till alla 200 talare på kongressen, och ordnade ett möte med ESMO:s ledning. Ett av hans mål är att ESMO, European Society for Medical Oncology, i framtiden ska chartra tåg för sina deltagare.
– Det gick så väl att jag lyckades samla ihop tre personer ur ESMO:s styrelse, deras president och deras exekutiva del med bland andra vd och mediechef. Vi var ett 20-tal personer som träffades.
Han tycker att mötet gick bra. Organisationen är försiktig med löften, men Joakim Crona har förhoppningar om ett samarbete om organiserade tågresor i framtiden.
Resan till Barcelona tog nära två dagar och kan kallas för ett pilotförsök. Joakim Crona reste med tre andra läkare från Uppsala, två personer från läkemedelsindustrin och en tysk läkare som hoppade på halvvägs.
– Vi ville experimentera med reseformen – man kan utnyttja en tågresa för flera mervärden. Vi hade många vetenskapliga diskussioner och en hel del samarbeten, säger Joakim Crona och fortsätter.
– Vi glömde nästan bort att vi gjorde det för klimatet, för att vi hade det så himla trevligt.
I mars kommer han att resa på en annan konferens i Barcelona. Då är tanken att låta en researrangör organisera resan med en slags rullande konferens på väg till konferensen. En lärdom från årets försök är nämligen att det är mycket omständligt för alla deltagare att boka resan var för sig.
Nästa år hålls ESMO:s kongress återigen i Spanien, denna gång i Madrid, alltså ännu längre bort än Barcelona. Men 2021 hålls kongressen i Paris. Det borde kunna gynna tågresandet.
– Till dess måste folk ha tänkt om, för då finns alla möjligheter för hälften av deltagarna att åka tåg utan att förlora någon tid på det. Paris ligger ju så centralt. Det var också ett långsiktigt mål med årets försök – att förbereda folk för 2021.
Då, om inte förr, hoppas Joakim Crona på att kongressen ska kunna chartra tåg för deltagarna.
– Jag känner mig väldigt motiverad att fortsätta det här arbetet. Vi måste verkligen göra vad vi kan för att försöka förhindra att den här klimatkrisen övergår i en katastrof.
Läs även: