Nora Qassem, som gjort en BT-pilot i Dalarna, är uppvuxen i Israel. Hon har en svensk mamma och har varit mycket i Sverige. Hon utbildade sig till läkare i Rumänien direkt efter studenten och flyttade till Sverige för två år sedan.

Alhasan Alomari, som gjort en BT-pilot i Östergötland, är född i Irak men kom till Sverige när han var 12 år. Ozan Talayhan, som gjort en BT-pilot i Sörmland, kommer från Stockholm. Båda har utbildat sig till läkare i Riga i Lettland.

Anledningen till att de sökte till BT-piloterna är ungefär densamma. Alla hade nyligen fått sina läkarlegitimationer, men kände sig vilsna. Deras erfarenhet av svensk sjukvård var liten, och ingen av dem hade bestämt sig för vad de ville jobba med.

– Det är svårt att ansöka till ST direkt när jag inte vet något om sjukvården i Sverige. Därför var BT-piloten suverän för mig, säger Nora Qassem, som bara hade arbetat några månader på en svensk vårdcentral före BT-piloten.

– Det bästa har varit att jag fått en jättebra introduktion till sjukvården i Sverige, att jag har fått ta eget ansvar och göra egna bedömningar, säger hon.

Ozan Talayhan gjorde sin BT-pilot på Nyköpings lasarett och primärvårdsplaceringen på en vårdcentral i Sörmland. Innan dess har han främst vikarierat inom den norska sjukvården.

– Vi har så lite erfarenhet av den svenska sjukvården, speciellt om man inte tidigare har vikarierat i Sverige. Det här är en jättebra chans att testa många saker innan man bestämmer sig för det man vill fortsätta med.

Alhasan Alomari, som har gått gymnasiet i Östergötland, har gjort piloten på Motala lasarett, en vårdcentral i Vadstena och inom psykiatrin i Mjölby. Han tycker att det är bra att bastjänstgöring införs i Sverige.

– Mina svenska kollegor från Lettland känns lite vilsna och hamnar lite överallt i ett par år tills de vet vad de vill göra. Med BT blir det mer struktur och man får en bild av hur det är.

I början var det mycket nytt för BT-piloterna.

– Allt från journalsystemet till när man träffar patienter till behandling var helt nytt för mig, säger Ozan Talayhan.

BT-pilotläkarna beskriver skillnaden mellan den svenska sjukvården och sjukvården i Lettland och Rumänien som stora. I Rumänien är sjukvården mer hierarkisk, enligt Nora Qassem.

– Man vågade nästan inte ens titta på en överläkare i Rumänien. I Sverige är överläkarna inte farliga. Det är bara att fråga på! Det är skönt att slippa oron för att komma till jobbet och känna: »Jag kan inte det här, vad ska jag göra?«

En annan skillnad, enligt henne, är att man använder sig mycket mer av riktlinjer inom den svenska sjukvården.

– Det är skönt att det finns tydliga riktlinjer till allt. I Rumänien agerar varje läkare mer enligt sin egen erfarenhet. Då blir det svårt när man är ny och har noll erfarenhet, säger Nora Qassem.

Alhasan Alomari ser det svenska sättet att arbeta i team som en stor skillnad.

– I Sverige är det är inte bara läkaren som bestämmer vad som ska göras utan man kan alltid bolla med teamet. Det har jag aldrig sett i Lettland.

De tre pionjärerna är i stort sett nöjda med sina piloter och berömmer handledarna.

– Jag har känt mig välkommen överallt och fått bra feedback, säger Nora Qassem.

– Jag lärde mig enormt mycket. I och med att det alltid var under handledning var det ganska tryggt. Men det bästa har varit att få en känsla för vad som förväntas av mig som läkare, säger Alhasan Alomari.

Ozan Talayhan tycker att piloten varit bättre än han förväntat sig.

– En del stunder har varit väldigt stressiga och andra väldigt roliga. Jag har känt en annan typ av gemenskap här jämfört med på sjukhus utomlands när språket är en barriär. Och jag har fått mycket mer handledning här än jag fick i Lettland.

Coronautbrottet rubbade den ursprungliga planen för piloterna, särskilt i Sörmland, som tidigt drabbades hårt av pandemin. Ozan Talayhan fick flytta från sin akutplacering vid Nyköpings lasarett till medicinkliniken.

– Jag behöves på covid-avdelningarna. Det har varit tufft att arbeta där. Vi vet väldigt lite om sjukdomen, och ibland har det känts som patienterna aldrig blir friska, säger Ozan Talayhan, som var på medicinkliniken två månader längre än planerat.

Alhasan Alomari fick jobba på akutmottagningen med det så kallade »luftvägsspåret« på sjukhuset i Motala.

Under BT-tiden har alla tre kommit på vad de vill arbeta med. Dagen efter att Nora Qassem avslutade piloten började hon en ST i geriatrik på Avesta lasarett.

Alhasan Alomari blev erbjuden jobb under flera av placeringarna. Vårdcentralen i Vadstena, där han hade sin första placering, vann dragkampen. Nu har han precis köpt ett hus i Östergötland, och den närmaste planen är att göra en ST i allmänmedicin.

– Jag trivs bra på vårdcentralen. Blandningen är superspännande. Man kan ha hand om allt från barn eller hud till lite akuta saker.  Och så tyckte jag om uppföljningen av patienterna, det saknade jag på akuten.

Även för Ozan Talayhan har framtiden klarnat. Han har fått ett vikariat på medicinkliniken vid Nyköpings lasarett som han hoppas ska leda till en ST.

– Jag hade lite aning innan att jag ville hålla på med internmedicin. Nu har jag bestämt mig för det, säger han.

 

Läs mer:
Nu går de första BT-läkarna i mål

BT-piloter varnar för att läkare kommer att falla mellan stolarna