Nu har remisstiden för huvudbetänkandet »God och nära vård – En reform för ett hållbart hälso- och sjukvårdssystem« gått ut.

I remissvaren från läkarhåll är det tydligt att fokus i huvudsak inte ligger på de förslag som presenteras i utredningen, snarare ligger tonvikten på sådant som inte föreslås.

Läkarförbundet menar i sitt svar att det förändringsarbete som påbörjats inom primärvården utifrån utredningens tidigare betänkanden är bra.

Men risken är att utredningens sammantagna förslag inte kommer att ge det förändringstryck som krävs för att förstärka primärvårdens kärna, eller vad gäller resursöverföringen mellan olika delar av sjukvårdssystemet.

Det handlar inte minst om avsaknaden av konkreta förslag om listning på läkare och listningstak. Förbundet pekar på att en god och nära vård måste stärka kontinuiteten mellan läkare och patient. Det mest effektiva sättet att göra det på är att hela befolkningen får lista sig på en egen läkare i primärvården.

»Det är beklagligt att utredningen inte har landat i denna åtgärd«, skriver Läkarförbundet.

Distriktsläkarföreningen (DLF) är inne på samma linje. I sitt remissvar skriver DLF bland annat att det saknas en konkretisering kring personlig listning i primärvården.

Det saknas också förslag om listningstak för att skapa en rimlig arbetssituation för primärvårdsteamen och för att kunna rekrytera och behålla personal.

DLF föreslår också att en nationell reglering införs med krav på medicinskt ansvarig läkare (MAL) i den kommunala vården. Tanken är att medicinsk kunskap med kontinuitet både kan ge trygghetsskapande och sjukvårdsförebyggande effekter.

En MAL-funktion i den kommunala vården är också ett förslag som Sjukhusläkarna lyfter fram i sitt remissvar. En reglerad ökad läkarmedverkan i omsorgen skulle bland annat kunna ge en mer jämlik vård, minska trycket på både akutsjukhusen och den elektiva sjukvården samt färre akutinläggningar, menar föreningen.

Sjukhusläkarna anser dessutom att det behövs ett mer tydligt och övergripande ansvar och vill därför att det också ska inrättas chefläkarfunktion inom omsorgen.

Sjukhusläkarna saknar också konkreta förslag som ska bidra till att antalet primärvårdsläkare ökar.

»För att möjliggöra utflytt av mer vård och bibehålla kontinuitet bör det vara tydligt hur sjukhusspecialister skall kunna vara verksamma i den nära vården på deltid«, skriver Sjukhusläkarna.

Svenska läkaresällskapet (SLS) pekar på att resursöverföringen är knäckfrågan. I remissvaret skriver SLS att huvudbetänkandet på ett förtjänstfullt sätt beskriver problem och utmaningar, men att det saknas skarpa förslag för att lösa de resurs- och bemanningsproblem som primärvården länge brottats med.

– Resursfrågan är inte löst och ekonomiska satsningar saknas i förslagen, säger SLS ordförande Tobias Alfvén, i ett pressmeddelande.

I huvudbetänkandet finns också två alternativa förslag som berör lagen om läkarvårdsersättning (LOL) och lagen om ersättning för fysioterapi (LOF).

Det ena förslaget går ut på att det ska vara obligatoriskt för regionen att inrätta valfrihetssystem även inom fysioterapi och psykiatri. Det andra förslaget är att vidareutveckla dagens system till ett kompletterande nationellt system som ska skapa förutsättningar för mindre vårdetableringar på platser där tillgången till vård är mindre.

Båda förslagen innebär att den nationella taxan avskaffas.

DLF håller med om att den nationella taxan behöver ses över och moderniseras för att passa in i ett modernt hälso- och sjukvårdssystem. Däremot saknar DLF en diskussion om hur man ekonomiskt ska kompensera de läkare som arbetar enligt LOL om systemet avskaffas.

Om taxan ska ersättas med vårdval borde utredningen föreslagit hur vårdval ska göras lika i landet och attraktivt för etablering av små verksamheter, skriver föreningen.

Läkarförbundet anser att den nationella taxan behöver utvecklas – inte avvecklas. Därför avstyrker förbundet de två scenarier som lyfts fram i utredningen.

Läkarförbundet menar bland annat att fler obligatoriska vårdval inte gynnar den småskaliga vård med god tillgänglighet och kontinuitet som taxeläkare bedriver.

Socialstyrelsen tillstyrker förslaget att LOL och LOF avskaffas med argumentet att det finns fördelar med sammanhållet hälso- och sjukvårdssystem som ger regionerna bättre möjligheter att planera vården.

Däremot gillar Socialstyrelsen inget av de två alternativa förslag som ska ersätta det nuvarande systemet. Bland annat anser Socialstyrelsen att ett nytt kompletterande system med offentlig finansiering för att främja vård i glesbygd bevarar otydligheten i vårdens styrning.

Även Konkurrensverket tillstyrker förslaget om att den nationella taxan upphävs. Myndigheten menar att dagens system med den nationella taxan leder till att vissa privata aktörer har rätt till offentlig finansiering utan konkurrensutsättning. Därför menar Konkurrensverket att det är välkommet att dessa system upphör.

Samtliga inkomna remissvar finns att ta del av på regeringens webbplats.