I går blev det klart att Kry köper Medhelps dotterbolag Vårdtjänster. Sedan 2000 bedriver bolaget sjukvårdsrådgivning via 1177 på uppdrag av Region Stockholm – och nu kan alltså Kry komma att ta över den verksamheten. Först ska affären dock godkännas av Region Stockholm.

I dag arbetar cirka 250 sjuksköterskor på sjukvårdsrådgivningen. Enligt ett pressmeddelande från Kry kommer samma personal att jobba kvar även efter ägarbytet. Ingen sammankoppling mellan systemen för Kry och 1177 ska heller ske.

Men oppositionen i Stockholm är kritisk mot att Kry nu väntas ta över.

– Det här är helt häpnadsväckande. Vi har tidigare sagt att 1177 är en alldeles för viktig tjänst för att outsourca. Att Kry nu köper verksamheten – innan vi reglerat avtalen efter erfarenheterna med omlistningar – det är helt häpnadsväckande. Det visar att den blågröna majoriteten inte har någon koll, säger oppositionsregionråd Talla Alkurdi (S) till Dagens Nyheter.

Även Magnus Isacson, ordförande i Svensk förening för allmänmedicin, ser risker med affären.

– Kry är en vårdgivare som har egna vårdcentraler, och sedan ska de ansvara för systemet som har hand om rådgivning och hänvisning. Det blir en väldigt konstig konkurrenssituation. Även om det inte behöver bli något fel finns alltid risk för jäv, säger han till TT.

Krys presschef Jonas Beltrame-Linné säger till TT att bolaget inte kommer att påverka var patienterna hamnar. Om invånaren hänvisas till vårdcentral så utgår man från den vårdcentral som invånaren är listad på.

– Avseende andra vårdnivåer som till exempel närakut eller akutmottagning så utgår sjuksköterskan från invånarens geografiska position. Sjuksköterskan kan med andra ord inte premiera någon vårdgivare före någon annan gällande hänvisningar, säger Jonas Beltrame-Linné till TT.

Vårdguiden 1177 drivs och ägs av Inera, ett bolag som i sin tur ägs av Sveriges Kommuner och regioner. Regionerna kan själva välja hur de vill bemanna tjänsten. I dag är det bara Stockholm och Gotland som anlitar ett externt bolag för att hantera samtalen till sjukvårdsrådgivningen. Övriga regioner har valt att ha egen personal som svarar på samtal.