I dag finns beredskapsflygplatser, för bland annat akuta sjukvårdstransporter, på tio platser i landet. Dessa flygplatser ska säkra att samhällsviktiga flygtransporter kan göras över hela Sverige när flygplatserna normalt inte har öppet.

Men i ett förslag till regeringen skriver Trafikverket nu att man vill fördubbla antalet beredskapsflygplatser.

Katarina Wigler, strategisk planerare på Trafikverket, säger till Sveriges Radio Ekot att coronapandemin visat att de nuvarande flygplatserna inte räcker till.

– Vi har sett även tidigare att de tio ordinarie beredskapsplatser vi har i dag inte täcker behovet fullt ut. Nu har vi under pandemin sett att det finns behov av att utöka modellen och nu föreslår vi 22 i stället, säger Katarina Wigler till radion.

Det är både civila och militära flygplatser som föreslås bli ordinarie beredskapsflygplatser.

Enligt Trafikverket har urvalet bland annat styrts av att flygplatserna i möjligaste mån ska vara placerade i närheten av större akutsjukhus. De ska även vara utspridda över hela landet och kunna vara back-up för varandra vid oväntade händelser som situationer där exempelvis navigeringsutrustning inte fungerar.

Kostnaden för de nya beredskapsflygplatserna beräknas till 58 miljoner kronor, jämfört med dagens 9,5 miljoner kronor.

12 nya beredskapsflygplatser

Här finns redan ordinarie beredskapsflygplatser:

  • Gällivare
  • Luleå
  • Umeå
  • Åre-Östersund
  • Sundsvall-Timrå
  • Stockholm Arlanda
  • Göteborg Landvetter
  • Visby
  • Ronneby
  • Malmö

Här föreslås nya beredskapsflygplatser:

  • Jönköping
  • Karlstad
  • Kiruna
  • Linköping-Malmen
  • Lycksele
  • Mora
  • Skavsta
  • Uppsala-Ärna
  • Örebro
  • Trollhättan-Vänersborg
  • Växjö
  • Kristianstad