Karolinska universitetssjukhuset är det sjukhus i Sverige har vårdat flest patienter med covid-19. Nu rapporterar Dagens Nyheter att sjukhuset arbetar för att öppna ett hälsocentrum för att ta hand om trauman hos de egna medarbetarna som arbetat i frontlinjen med covid-19.
Under pandemin har sjukhuset gjort en rad stödinsatser för personalen. Bland annat har sjukhuset anlitat extern företagshälsovård som fanns på plats på sjukhuset, och medarbetare erbjudits samtalsstöd. Men enligt sjukhusdirektören Björn Zoëga är detta inte tillräckligt.
– Vi har sett att folk är nöjda med stödet, men vi ser hos medarbetarna symtom som liknar krigsskador och många lider av posttraumatisk stress. Behovet är mer långvarigt och vi måste göra lite till och på ett strukturerat sätt, säger Björn Zoëga, till Dagens Nyheter.
Enligt Björn Zoëga finns internationella studier som pekar på att 20 procent av vårdpersonal som arbetat i covidvården är i behov av någon form av stöd.
Kompetens i form av kuratorer och psykologer finns redan sjukhuset. Tanken är att dessa yrkesgrupper, som arbetar med att stödja patienter, ska nu också ska ge hjälp till sjukhusets egen personal. Verksamheten ska vara i gång nästa år.
– Det vi vill göra nu är att arbeta mer långsiktigt för att få en hälsosammare arbetsplats och så att personalen mår bättre. Vi vill ta hand om vår personal efter den största kris som den här generationen upplevt, säger Patricia Enocson, HR-direktör på Karolinska universitetssjukhuset, till DN.
Läs också:
Utbredd psykisk ohälsa i vården efter pandemin
Södertälje sjukhus använder försvarets metoder för att behålla Iva-personalens stridsvärde