Anmälan handlar om att sjukhuset vill få det utrett om det var rätt att gå i svaromål på det sätt man gjorde, efter att skarp kritik hade riktats mot sjukhuset från en anhörig till en avliden. Det rapporterar Sveriges Radios Ekot.
– Det finns anledning att misstänka att vi kanske eventuellt har begått ett fel, säger Bo Albertsson, som är presschef på Karolinska universitetssjukhuset, till Ekot.
Bakgrunden till konflikten mellan den anhörige och sjukhuset var att den anhörige hade fått veta av polisen att hennes sambo dött i en cykelolycka. Hon ville då veta mer, men trots många telefonsamtal till sjukhuset lyckades hon inte få kontakt med en läkare som kunde svara på hennes frågor.
– Man kopplas runt i olika looper. Det var som att möta ett fort, det var som att ringa in till Pentagon eller någonting, sa den anhörige till SR P4 Stockholm.
Först efter fyra dagar fick den anhörige kontakt med en läkare.
Den anhörige ville att den bristfälliga kontakten skulle utredas, och en kurator på sjukhuset gjorde en avvikelseanmälan. Denna anmälan avslogs dock. Motiveringen som sjukhuset gav var att ingen rutin hade brustit, då rutiner saknas för hur anhöriga ska kontaktas när patienter avlider på traumarum, skriver Svenska Dagbladet.
Enligt Caroline Kevin, tillförordnad verksamhetschef för omvårdnadsområde Solna, handlar detta svar om en dålig formulering.
– Anhöriga ska alltid kontaktas, det har vi tydliga rutiner för, säger Caroline Kevin till tidningen.
Den anhöriges kritiska Facebook-inlägg om hur hon blev bemött, och hur avvikelseanmälan hanterats, fick stor uppmärksamhet på sociala medier, och sjukhuset valde alltså att till slut svara på sin officiella Facebook-sida, där det också namngav den anhöriga. Enligt Expressen innehöll inlägget även viss information om vad hänt med den anhöriges sambo.