I sin anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, berättar kvinnan hur hon sökte hjälp på akuten i Malmö för arytmi strax före jul förra året. Läkaren på akuten kontaktade i sin tur hjärtmottagningen för rådgivning innan kvinnan så småningom skickades hem. Efter några dagar märkte hon att hennes bank-id inte längre fungerade. Till slut fick hon klart för sig vad som låg bakom – enligt Skatteverket var hon dödförklarad. Läkaren på hjärtmottagningen hade visserligen upptäckt misstaget på en gång, men trott att det räckte att makulera det hela i datorn.
Efter att på nytt ha kontaktat hjärtmottagningen fick kvinnan hjälp av en läkare att kontakta myndigheten för att rätta till misstaget. Ändå har problemen fortsatt, enligt patienten. Hon stod som avliden hos sin vårdcentral, fick brev adresserade till sitt dödsbo och behövde ringa så väl myndigheter som banker, försäkringsbolag, optiker och tandläkare.
»Hur kan det vara möjligt att det är så lätt att felaktigt dödförklara en människa? Varför finns det inte någon spärr som gör att allting måste dubbelkollas innan dödsbeviset går iväg till Skatteverket?«, skriver hon.
Kvinnan är också kritisk till att sjukhusets enda åtgärd efter det inträffade är ett mejl som gått ut till läkarna på hjärtmottagningen.