Klockan 2.18 på natten mellan söndagen och måndagen drabbades SOS Alarm av en driftstörning som påverkade larmnumret 112. Under flera timmar var det mycket svårt att komma fram på det livsviktiga nödnumret. Felet påverkade flera av SOS Alarms 15 centraler. Samtal fick kopplas vidare till de fungerande centralerna vilket i vissa fall ledde till långa svarstider.

I ett pressmeddelande kring 07.30 på måndagen uppgav SOS Alarm att driftstörningen åtgärdats och att händelsen ska utredas och analyseras. På måndagsmorgonen var det fortfarande oklart varför felet uppstått.

– Nu ska vi utreda det här och vilka orsaker som ligger bakom. Vi tar naturligtvis detta på stort allvar, säger SOS Alarms kommunikationschef Staffan Ekengren till TT.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som har tillsynsansvar för SOS Alarm, är kritisk till de långa svarstiderna. MSB:s pressansvariga Anna Wennerström uppger i ett mejl till TT att myndigheten har märkt en försämring i form av en »nedåtgående trend i svarstider«.

I en tillsynsrapport som myndigheten skickade till Justitiedepartementet i juni i år får SOS Alarm kritik för att man inte uppfyller alarmeringsavtalets krav på svarstider. Den genomsnittliga svarstiden när man ringer 112 ska vara åtta sekunder, men under sommaren har den varit 30 sekunder.

Även tidigare har det rapporterats om långa svarstider för dem som ringer det livsviktiga nationella nödnumret. Sveriges Radio berättade exempelvis nyligen om en mamma som fick vänta över tre minuter i telefonkö när hennes bebis hade andningsproblem.

Enligt SOS Alarm beror de långa svarstiderna på en lägre bemanning till följd av pandemin samt att samtalstrycket har ökat mycket. För att lösa de problemen försöker SOS Alarm rekrytera mer personal och ger extra ersättning om anställda tar extrapass i sommar. Men man räknar ändå inte med att kunna korta svarstiderna till de genomsnittliga åtta sekunderna förrän i höst.