Svårt sjuka patienter har blivit liggande på NÄL:s akutmottagning i Trollhättan i sommar. I vissa fall har de blivit kvar i flera dygn i väntan på en vårdplats.
I förra veckan fick Johan Klaar, specialistläkare internmedicin/akutsjukvård och huvudskyddsombud för läkarna i NU-sjukvården, nog. Då gjorde han en så kallad 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket och bad myndigheten att ingripa.
»Som skyddsombud ser jag med stor oro på att en stor mängd inskrivningsklara patienter är kvar lång tid på akutmottagningen, i många fall mer än 24 timmar«, står det i anmälan.
– Vi har samma problem som många andra sjukhus: Vi har för få vårdplatser. Konsekvensen har blivit att många patienter – ungefär en halv till en hel vårdavdelning – ligger kvar lång tid på akutmottagningen, säger han till Läkartidningen.
Vid ett flertal tillfällen har det varit så många som 15–20 patienter som blivit kvar i väntan på en vårdplats. Allra svårast har det varit att slussa vidare patienter till medicinkliniken.
För läkarna har det närmast blivit rutin under sommarmorgnarna att mötas av patienter som tillbringat natten på akuten. Samtidigt har inte läkarbemanningen räckt för att både hantera det akuta inflödet och bedriva slutenvård av ett stort antal patienter på akutmottagningen, berättar Johan Klaar, som själv huvudsakligen har sin arbetsplats på akuten.
– Det har varit väldiga tuffa arbetspass. Vi har flera exempel på patienter med en höftfraktur som väntat ett dygn på akutmottagningen. Och vi vet att det inte är bra vård.
NÄL i Trollhättan har under flera år haft problem med att patienter blir kvar länge på akuten i väntan på en vårdplats. Arbetsmiljöverket har även krävt åtgärder i ett tidigare, pågående ärende.
För två år sedan begärde Läkarförbundet, Kommunal, Vision och Vårdförbundet gemensamt att arbetsgivaren skulle förbättra arbetsmiljön vid akutmottagningen, och förra sommaren anmälde facken NU-sjukvården eftersom man inte tyckte att arbetsgivaren gjort tillräckligt för att förbättra arbetsmiljön. Arbetsmiljöverket krävde flera åtgärder.
Efter det förbättrades arbetsmiljön, enligt Johan Klaar.
Men den här sommaren har problemen förvärrats igen. Och det med råge.
Förra sommaren beskrev Johan Klaar som »den mest krävande på mycket länge«. Då fick till exempel chefer från andra verksamheter ta extrapass på akuten för första gången på tio år för att få bemanningen att gå ihop. Men sommaren 2022 har varit ännu värre, enligt honom.
– Jag tror ändå att det här har varit den värsta sommaren hittills. Arbetsgivaren har lovat lösa detta under ett års tid. Nu kände vi i läkarföreningen oss tvungna att markera att vi inte kan stå för läget som det ser ut.
Vad hoppas du att anmälan ska leda till?
– En god dialog. Vi hoppas att arbetsgivaren löser problemet – inte att man får ett vite, säger Johan Klar, som krävt att arbetsgivaren ska följa sitt egna mål om att inskrivningsklara patienter ska lämna akuten inom 45 minuter efter att de är klara där och i undantagsfall få vänta på akuten max fyra timmar.
Om det inte går att nå målet måste arbetsgivaren enligt Västra Götalands läkarförening hjälpa läkarna att prioritera vilka arbetsuppgifter som ska utföras i ett pressat läge och se till att det finns fler läkare med rätt kompetens för att planera fortsatt inneliggande vård på akutmottagningen.
Läs också:
Arbetsmiljöverket kraver åtgärder på akuten i Trollhättan
SWESEM: Mycket svår sommar på akuterna