Redan om några veckor väntas den nya satsningen på hushållsnära tjänster vara i gång fullt ut för budföretaget Foodora. Det innebär att det går att buda hem städhjälp, få bilen hämtad för biltvätt – eller få hembesök av en läkare.

– Vi har ett samarbete med ett vårdbolag som snart kommer att gå live, säger Johanna Lindskog Lindell som dock inte vill avslöja vilket vårdföretag det rör sig om.

I praktiken kommer kunderna att kunna boka en läkare genom Foodoras app.

– Kunden går in på vår tjänst och lägger en beställning och då skickas en notifiering vidare till vårdbolaget. Sedan blir man uppringd och så kommer man överens om när besöket ska ske.

Inledningsvis provas tjänsten i Stockholm men på sikt har Foodora större planer.

– Just nu är testområdet Stockholm, men för oss går det fort. Ser vi att behovet finns kommer vi snabbt rulla ut på fler platser, säger Johanna Lindskog Lindell.

Ni skriver att ambitionen är att alla tjänster ska kunna beställas hem inom trettio minuter, gäller det även läkare?

– Ja, det är vår vision. Som vår koncernchef Hans Skruvfors säger: »Finns det en person som inte bor i en större stad som behöver sin diabetesmedicin ska vi fortfarande leverera det snabbt«.

Men från Läkarförbundets sida sågar man idén.

– Åh jösses. Det är lätt att komma på elaka skämt här. Tänk vad bekvämt att kunna beställa hem både en pizza och en kardiolog på samma gång, säger Marina Tuutma, ordförande i Distriktsläkarföreningen och andre vice ordförande i Läkarförbundet.

Läkarförbundet är emot idén av flera skäl, enligt Marina Tuutma.

Hon betonar att sjukvård enligt lag ska ges efter behov och att en sådan här typ av tjänst går emot det. Hon tror inte heller att tjänsten kommer att korta väntetiderna till vårdcentralerna, och även om patienterna själva betalar är läkarresurserna inte oändliga.

– De som verkligen har behov av läkare i hemmet är också svårt sjuka och behöver ju ha en fast läkare, inte en Foodoraläkare som inte känner individen. Det är mycket bättre att gå via vårdcentralen för att sådant som journalföring och tillgång till läkemedelslistan ska hänga ihop, säger hon.

Marina Tuutma tycker också att det är »helt orealistiskt« att kunna beställa hem en läkare inom en halvtimme.

– Om man från vårdens sida bedömer att det är så bråttom skickar man en ambulans. Det finns inga åkommor som vi hanterar i primärvården som kräver att läkare kommer så pass fort. Foodoras koncept bygger på att det finns ett överskott av läkare som bara sitter och rullar tummarna, så är inte fallet någonstans.