Eva Rudd, rättsläkare på Rättsmedicinalverket. Foto: Rättsmedicinalverket.

Som rättsläkare och på samma gång storkonsument av deckare har Eva Rudd mer än en gång studsat över hur hennes arbete beskrivs i litteraturen.

– Jag kan störa mig på hur vi porträtteras, som kufiga människor som lever och dör för jobbet och är helt utan socialt nätverk. Den bilden kanske har stämt historiskt, men inte nu längre, säger hon.

Hon är en av fyra föreläsare under den kurs som Rättsmedicinalverket anordnar i samarbete med Svenska Deckarakademin i februari nästa år. Tillsammans med en rättspsykiater, en rättskemist och en rättsgenetiker ska hon lotsa kursdeltagarna genom arbetet på Rättsmedicinalverket, allt utifrån ett fiktivt fall där en död kropp har hittats utomhus. Idén att anordna en författarkurs kläcktes av myndighetens pressekreterare Jimmy Blomqvist Larsson.

– När jag började bemanna presstjänstens telefon märkte jag att det var en hel del deckarförfattare som hörde av sig. Vi vill ju gärna hjälpa till om de vill kolla fakta med någon, men då kom tanken på att försöka göra ett uppsamlingsheat, säger han.

Svenska Deckarakademin var omedelbart med på noterna men ingen hade anat att trycket på de ursprungligen 40 platserna skulle vara så stort.

Jimmy Blomqvist Larsson, pressekreterare på Rättsmedicinalverket. Foto: John Henzlert/ Rättsmedicinalverket.

– Det brann till i mejlkorgen när Deckarakademin skrev om det i sina kanaler. Vi fyllde de där platserna på ett dygn, säger Jimmy Blomqvist Larsson.

För att få plats med alla författare har man nu fått hyra in sig hos grannen Karolinska institutet i Solna, där mer än dubbelt så många ryms. Förutom själva kursseminariet väntar också en rundvandring på den rättsmedicinska enheten.

Läkaren och författaren Karin Wahlberg är en av de som snabbt nappade på kurserbjudandet.

– Jag anmälde mig med en gång, säger hon.

Eftersom hon är gynekolog och obstetriker i botten har Karin Walhberg visserligen ett försprång jämfört med många andra författare, men möjligheten att få besöka Rättsmedicinalverket lockade ändå.

– Jag har ju en grundutbildning i hur en kropp fungerar och har också opererat, det har jag en viss glädje av när jag skriver. Men jag har inte varit på rättsmedicin sedan jag utbildade mig, så jag tyckte att det vore kul att bli lite uppdaterad. Det ska bli roligt att se hur rättsläkarna tänker och arbetar i dag, säger hon.

Även Eva Rudd ser fram emot kursen som hon ser som ett utmärkt tillfälle att visa upp myndighetens arbete.

– Det jag skulle vilja få fram är att rättsläkarens jobb är mer komplicerat än vad det framställs som i filmer och tv-serier. Det räcker inte att bara titta på en kropp och så är man klar. Man ser också ofta att rättsläkare uttalar sig så säkert om dödsorsaken. Jag är betydligt mer försiktig.

Bestämning av en persons dödstidpunkt i litteraturen är ett kapitel för sig, säger Eva Rudd.

– Just att rättsläkarna alltid kan säga dödstidpunkt på minuten tycker jag är jätteintressant. Hur kan de veta det? Enda gången som vi säkert kan säga när en person har dött är om dödsfallet har inträffat på sjukhus. Visst kan vi titta på kroppstemperatur, likfläckar och likstelhet, natrium och kalium i ögonvätska och utifrån det estimera ungefär när en person dog. Men det blir med två, tre timmars marginal åt vardera håll i bästa fall. Om kroppen har legat länge kan höftningarna bli månadsvisa, säger hon.

Författarkursen blev snabbt omskriven men är mer än en skojig grej, enligt Jimmy Blomqvist Larsson.

– Det finns en seriös sida i det här också. Vet man vad vi pysslar med ökar också våra förutsättningar att rekrytera. Och true crime-intresset som har funnits ett tag nu har bidragit till att folk vill jobba hos oss. Om man tidigare hade svårt att få läkare att välja rättsmedicin som specialitet är inte det något problem nu längre, säger han.