Syftet med det nya pilotprojektet är att ge sjukvårdens larmoperatörer en tidig överblick från en olycksplats genom att drönare skickas ut och filmar olycksplatsen innan ambulans och räddningstjänst har hunnit fram. Det kan ge operatörerna värdefull information om exempelvis framkomligheten på platsen vid en brand eller en trafikolycka. Det kan också handla om saker som olyckans exakta position, karaktär och utbredning, enligt ett pressmeddelande från regionen.

– Vi undersöker om det är möjligt att se antalet fordon på en olycksplats, om det finns köbildning som förhindrar utryckningsfordon och om det brinner i någon bil, säger innovationsledaren Magnus Kristiansson.

Västra Götalandsregionen beskriver projektet som unikt för sjukvården. I dag har regionen fem drönare som används för att leverera hjärtstartare vid plötsliga hjärtstopp. Preliminära resultat visar att drönarna anländer med hjärtstartare före ambulans i drygt 60 procent av fallen. Sedan starten 2021 har 80 skarpa flygningar genomförts.

Läkartidningen har tidigare berättat om det i flera artiklar. Bland annat om när en akutläkare på väg till jobbet av en slump upptäckte en man med hjärtstopp, larmade 112 som skickade ut en drönare med en hjärtstartare.

I höstas beslutade hälso- och sjukvårdsstyrelsen att projektet ska fortsätta, och att fler sätt att använda drönarna inom sjukvården ska undersökas.

Provfasen av det nya pilotprojektet är redan i gång. Projektet ska pågå en bit in i 2023. Nu testas det om de självstyrande drönarna hittar rätt och kan komma till en olycksplats före ambulans och räddningstjänst och i så fall hur mycket tidigare.

Nästa steg är att filma akuta händelser och skicka stillbilder eller streamad video till larmcentralen. Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, har gett grönt ljus för det. Inga bilder eller inspelningar kommer sparas efteråt.

Under pilotprojektet kommer drönaren filma/fotografera från 60 meters höjd.

– Det innebär att fordon och människor bara kan urskiljas som objekt och eventuellt ifall de rör sig. Det kommer inte att gå att se vare sig ansikten eller andra personliga kännetecken, säger Magnus Kristiansson i pressmeddelandet.

Drönarna utgår från Torslanda, Kungälv, Fiskebäck, Trollhättan och Vänersborg och kan flyga drygt en mil totalt innan batteriet tar slut. Drönarna som skickas ut till olycksplatser kommer bära med sig en hjärtstartare för att vara beredda att styras om i fall det kommer ett HLR-larm.

Läs också:
Drönare användes för att flyga ut hjärtstartare vid misstänkt hjärtstopp
Livräddande insats med flygande hjärtstartare prisas
Västerbotten testar drönare