Hallå där, Pernilla Kadry, verksamhetschef på Stora Wäsby vårdcentral, som delar hus med en av Praktikertjänsts tandvårdsmottagningar i Upplands Väsby. Hur ser samarbetet ut mellan era mottagningar?

Pernilla Kadry, verksamhetschef på Stora Wäsby vårdcentral. Foto: Praktikertjänst

– Vårdcentralen är fortfarande rätt nystartad, vi firar snart ett år, så mycket fokus har än så länge legat på att komma i gång och hitta smarta arbetssätt. Men vi har tänkt att vi ska samverka kring vissa patientgrupper, som patienter med kroniska sjukdomar. Exempelvis kan vi tipsa patienter som ska få osteoporosbehandling om att göra en ordentlig genomgång av munnen. Då pekar vi inte specifikt på Praktikertjänsts mottagning, men om patienten inte har någon särskild tandläkare att gå till berättar vi att det finns en tandläkarmottagning i samma hus. Vi har verkligen märkt av att tandvårdsmottagningens patienter blir kunder hos oss och vice versa. Många listar sig hos oss när de ändå har vägarna förbi tandläkaren.

Hittills har ni haft ett par gemensamma föreläsningar. Berätta mer!

– De har handlat om bland annat tandvårdsstöd och intyg, och om munslemhinneförändringar och vad vi ska vara uppmärksamma på. Feedbacken från mina medarbetare var att föreläsningarna egentligen var mer riktade mot tandläkare, men att det ändå kändes värdefullt att få reda på mer. Vi kommer att försöka fortsätta ha åtminstone en gemensam föreläsning per termin. Vi har också pratat om att delta på varandras APT-träffar för att lyfta olika frågor som har dykt upp.

Hur pass mycket är ni »tjenis« med varandra? Springer ni på varandra i korridorerna och hejar?

– Jadå. Vi springer in till varandra stup i kvarten, om inte annat så för att saker och ting levereras fel. Och om någon patient är sen till sin läkartid brukar vi titta in i tandläkarnas väntrum. Det är inte helt ovanligt att patienten sitter där och väntar i stället.