– Vi klarar inte av att svara på alla inkommande samtal såsom vår målbild är, och vi klarar inte av att göra det tillräckligt fort, säger Anna Pohjanen, förvaltningschef för Ambulans, diagnostik och hälsa, till Sveriges Radio P4 Halland.

Regionsamarbetet innebär att regionerna ska kunna svara på varandras samtal till 1177. Men i Halland har man länge dragits med alltför långa köer, vilket sätter vårdflödet ur spel. Anna Pohjanen menar att patienter som inte får svar kan börja söka brett och ställa sig i chattköer, eller åka till primärvården eller akuten, vilket skapar ovälkomna följdeffekter.

Hur den nya organisationen kommer att se ut står inte klart än. Det ska utredas skyndsamt under hösten. Regionen överväger både nya samarbetspartners och att sköta arbetet helt i egen regi. Än så länge är regionen kvar i telefonsamarbetet. 1177 på nätet kommer inte att påverkas utan de tjänsterna förblir oförändrade.

Nyligen meddelade en annan region, Kalmar län, att den hoppar av 1177-samarbetet. Också där har väntetiderna ibland varit problematiskt långa.