Kristian Nilsson, specialistläkare i geriatrik, deltog i första omgången av Sahlgrenska universitetssjukhusets utbildningsprogram i innovation och teknik för ST-läkare 2019. Målet med den tvååriga ST-utbildningen är att ge deltagarna kunskap om innovationsprocesser, och verktyg att utveckla och driva egna projekt på sjukhuset.
– Jag utgick från behovet. Jag började med att gå ut på min geriatriska klinik i Mölndal, pratade med alla personalgrupper och försökte se allt med nya ögon.
Vad upptäckte du?
– Att vi hade ett behov av att kommunicera bättre och effektivare med varandra både mellan och inom olika yrkesgrupper, exempelvis vid skiftbyten. Det fanns ett behov av att dela en bild av patienten.
Kristian Nilsson fortsätter:
– Vi vill ha en helhetsbedömning av patienten, det ingår i det geriatriska tänket. Där såg jag förbättringspotential.
Lösningen blev att ersätta den tidigare whiteboard-tavlan med en digital tavla, den så kallade pulstavlan.
Den digitala rondtavlan var i sig visserligen ingen nyhet. I Region Skåne är den breddinförd och 2021 pågick även ett pilotprojekt på Sahlgrenska universitetssjukhuset, där man testat tavlan ett halvår på tre avdelningar. Det var så Kristian Nilsson fick nys om den.
Innovationen i hans projekt var med andra ord inte den digitala tavlan i sig, utan att implementera den och utveckla nya arbetssätt med stöd av den för att stärka teamarbetet, förbättra kommunikationen och ge en bättre helhetsbild av patienterna.
Pulstavlan infördes i september 2021. Det sammanföll med en annan stor förändring på den geriatriska kliniken: ett arbete med att börja jobba med strukturerat omhändertagande av sköra äldre (CGA). I och med det behövde teamarbetet utvecklas och en struktur skapas för att kunna ta hänsyn till alla aspekter av patienten: medicinska, funktionella, kognitiva och sociala.
Den stora gruppen på kliniken är patienter med höftfrakturer. Det gör att många patienter behöver liknande insatser. På tavlan syns en tidslinje med alla aktiviteter kring patienten, som när prover ska tas eller om patienten fastar. Aktiviteterna läggs in i en kalenderfunktion, och ändrar färg när de är genomförda. Det är inte bara medicinsk information på tavlan, utan annan information som exempelvis inläggningsorsak, riskbedömningar och social planering.
– Pulstavlan ger en bra översiktsbild och har verkligen stöttat förändringen av vårt arbetssätt. När personalen kommer till jobbet får de mycket information om sina patienter bara genom att titta på tavlan. Tavlan och arbetet med CGA har haft synergieffekter på varandra, säger Kristian Nilsson.
En annan sak som påverkade införandet var covid 19-pandemin. En arbetsgrupp med Kristian Nilsson, sjuksköterskor, undersköterskor, ST-läkare och sektionsledare arbetade fram rutiner kring ronder runt den digitala tavlan.
– Vi slutade med den traditionella ronden, och hade bara rond vid pulstavlan. Det fungerar så bra för oss att vi har fortsatt med det, säger Kristian Nilsson.
Sedan 2021 har två utvärderingar gjorts, enligt båda är personalen i stort väldigt positiva till den digitala rondtavlan. Det som framför allt lyfts fram är att den ger en bra och snabb överblick över patienten och vad, när och hur saker ska göras samt en insyn i den sociala planeringen, riskbedömning och alla aspekter som ingår i SGA.
Vilka är de största fördelar med det här sättet att arbeta på?
– De flesta yrkeskategorierna är med på varje rond och får samma information samtidigt. Det ger en samsyn över var patienten är i förloppet och vad som ska hända sen. Det blir ett mer strukturerat omhändertagande och har lett till effektivare och kortare ronder vilket frigör tid till patientarbete.
Hur har pulstavlan förändrat läkarnas arbete?
– För min del använder jag den för att få en snabb överblick över varför patienten är här, hur den sociala planeringen ser ut och när patienten opererades. Sen är så klart viktigt för att vi får input från de andra personalkategorierna genom den varje dag.
ST-utbildningen i innovation och teknik var avgörande för att den geriatriska kliniken införde pulstavlan enligt Kristian Nilsson
– Jag tycker att man ska vara nära verksamheten och utgå från behov när man utvecklar nya saker. Min upplevelse är att om man möter ett faktiskt behov hos medarbetarna, hittar man en bättre lösning som också är smidigare att införa.
Sedan den digitala tavlan infördes har kliniken haft många studiebesök och andra kliniker och avdelningar på Sahlgrenska universitetssjukhuset har valt att ta efter, exempelvis medicinkliniken i Mölndal som började i våras.
– Pulstavlan passar vår klinik väldigt bra, och skapar verkligen mervärde. Jag tror andra också kan ha nytta av den, säger Kristian Nilsson.
På den geriatriska kliniken utvecklas arbetet med den digitala rondtavlan kontinuerligt, bland annat pågår ett arbete för att integrera den med journalsystemet så att patienter som blir inlagda automatiskt dyker upp på tavlan.