Hälso- och sjukvårdsregionrådet Talla Alkurdi (S) vill att patienter ska känna sig trygga med den information de får från skattefinansierad hälso- och sjukvård, enligt ett pressmeddelande från mittenkoalitionen i Region Stockholm, som består av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet.

– Jag blir bekymrad när jag ser reklam i stil med att »nu är det förkylningssäsong – kontakta vården«. Det leder till oro hos patienter, och risk för att patienter med störst behov trängs undan. Som vårdgivare har man ett ansvar för de signaler man sänder ut, säger Talla Alkurdi i pressmeddelandet.

Därför fattades ett beslut om nya riktlinjer på hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde under tisdagen. De ska även klubbas i primärvårdsnämnden på onsdagen. Riktlinjerna gäller vårdgivare inom offentligt finansierad hälso- och sjukvård samt tandvård. De omfattar även underleverantörer som är vårdgivare enligt Socialstyrelsens definition. Riktlinjerna gäller dock inte privat finansierad vård. Riktlinjerna ska bland annat etablera tydliga villkor för marknadsföring av hälso- och sjukvård samt tandvård. Dessutom ska riktlinjerna vara informativa och faktabaserade samt omfatta regiongemensamma principer som ska underlätta invånares vårdval.

Vad marknadsföringen inte ska göra beskrivs i fem punkter. Exempelvis får marknadsföringen inte upplevas störande eller påverka patienter att välja icke evidensbaserad vård »och därigenom riskera att försämra invånarens och patientens förmåga att fatta ett välgrundat beslut«.

För bara några veckor sedan väckte ett nyhetsbrev från vårdbolaget Kry ilska hos läkare, med formuleringar som »få hjälp med allt från råd och recept till sjukintyg vid behov, innan du hinner säga prosit«.

Krys presschef Jonas Beltrame-Linné höll dock inte med om kritiken utan svarade i en tråd på X att »Vi skriver tydligt: ’En förkylning behandlas inte av sjukvården utan går över av sig själv inom någon vecka’.«

Läs även: Läkare kritiserar Kry-brev: »En inbjudan om att ta en vecka ledigt«