Läkemedelsverkets nya regler för distanshandel med läkemedel skulle träda i kraft 1 september 2023. Syftet bakom förslaget var att höja säkerheten kring hantering av läkemedel så att den skulle nå samma nivå som hos fysiska apotek. Men när förslaget skickades ut på remiss hösten 2022 möttes det av hård kritik.
Den av punkterna som fick hårdast kritik var kravet på id-kontroll med legitimering av alla leveranser av receptbelagda läkemedel. Något som kritikerna bland annat ansåg skulle kunna påverka tillgängligheten till läkemedel på glesbygden. I nya version har kravet på id-kontroll tagits bort.
– Läkemedelsverket anser fortfarande att det finns patientsäkerhetsrisker när läkemedel inte når rätt mottagare, men förslaget om krav på id-kontroll för samtliga försändelser med förskrivna läkemedel har omarbetats. Med undantag för de särskilda läkemedel som redan idag kräver id-kontroll föreslår vi nu att det inte ska krävas id-kontroll när förskrivna läkemedel lämnas över, säger Annika Babra, enhetschef för apotek och receptfri detaljhandel vid Läkemedelsverket, i ett pressmeddelande.
De tidigare föreslagna kraven på att läkemedel inte ska vara ”lätt gripbara” är kvar vid leverans från öppenvårdsapotek. De kraven ska enligt det nya förslaget även gälla vid leverans från övriga försäljningsställen. Detta gör att läkemedel kan lämnas i en konsuments postlåda, men det får inte lämnas utanför dörren eller hängas på dörrhandtaget.
– Såväl receptfria som receptbelagda läkemedel är potenta och känsliga varor som kan vara skadliga för människor, djur eller miljö om de hanteras eller används fel. Det är därför viktigt att minska risken att obehöriga kommer åt läkemedlen, säger Annika Babra i pressmeddelandet.
Remisstiden för det nya förslaget löper ut 1 februari 2024 och det nya regelverket föreslås träda i kraft 1 januari 2025.