SOS Alarm ägs gemensamt av staten och Sveriges Kommuner och regioner (SKR). Riksrevisionens granskning visar att SOS Alarm under tio års tid inte nått målen för hur lång tid det får ta innan den som ringer in får sitt samtal besvarat. Dessutom har antalet samtal, där man fått vänta i över tre minuter innan SOS Alarm svarar, ökat. Något SOS Alarm själva konstaterar kan innebära en risk för patienten.

Granskningen visar dessutom att svarstiderna varierar beroende på varifrån i landet man ringer från. Samtal från Uppsala län besvaras snabbast, samtal till SOS Alarm från Gotland har längst svarstid.

Riksrevisionen konstaterar att en av anledningarna till att SOS Alarm har svårt att nå sina mål beror på det avtal som slutits med Värsta Götalandsregionen, som har visat sig ha fått en negativ inverkan på svarstiden för hela 112.

Men Riksrevisionen slår även ner på att regeringens styrning, både som hälftenägare och uppdragsgivare, varit för svag. I granskningen konstaterar man att styrningen begränsas till alarmeringsavtalet och traditionell statlig bolagsstyrning. Vidare pekar man på att avtalet saknar skrivningar om viktiga riskområden för måluppfyllelsen. Dessutom finns det inte heller några skrivningar för vilka konsekvenser det får om SOS Alarm inte når målen.

Riksrevisionen lyfter även att verksamheten inte regleras i lag trots att den är samhällsviktig, något som uppmärksammats tidigare. Redan 2018 föreslog en statlig utredning att detta skulle åtgärdas, men regeringen har inte gått vidare i frågan.

– Att det inte finns någon särskild författningsreglering av denna samhällsviktiga funktion är anmärkningsvärt, och gör ansvar, roller och skyldigheter mindre tydliga. Dessutom försämrar det tillsynens förutsättningar och förmåga att upptäcka brister, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

Riksrevisionen rekommenderar regeringen att »ta fram förslag till författningsreglering av alarmeringstjänsten som främjar måluppfyllelse, stärker tillsynen och förtydligar ansvarsfördelningen mellan SOS Alarm och berörda aktörer«.