Det forskargruppen vid Lunds universitet har gjort är att koppla de förändringar som finns i lillhjärnan vid ADHD till ett finger tapping-test. Testet tar fem minuter och skulle, enligt forskarna, kunna användas som ett komplement till de diagnostiska metoder som används i dag, vilket främst är intervjuer och observationer.

– Testet, som utvecklats av Guy Madison vid Umeå universitet, går till så att barnet trycker på en sensor som till exempel ett tangentbord, i takt till ett återkommande ljud. När ljudet slutar, ska barnet fortsätta trycka med fingrarna precis som tidigare och i samma takt, säger Anders Rasmussen, docent i neurofysiologi och forskare vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.

Studien har genomförts på 29 barn med diagnosen ADHD och 96 i kontrollgruppen. Resultatet skiljde sig, enligt forskarna, rejält åt mellan ADHD-gruppen och kontrollgruppen, där ADHD-gruppen hade svårt att fortsätta hålla takten på egen hand. Enligt forskarna antyder studien att finger-tapping skulle kunna komma att användas som komplement till nuvarande diagnostiska metoder. Nu fortsätter forskarna sina studier.

– Vår studie är ganska liten och nu är vår ambition att fortsätta studier i större barngrupper och även inkludera barn med autism, eftersom de också uppvisar stora förändringar i lillhjärnan, säger Peik Gustafsson, universitetslektor och docent i psykiatri vid Lunds universitet och överläkare i barn- och ungdomspsykiatri vid Psykiatri Skåne, i pressmeddelandet.