Ständig stress och underbemanning gjorde att fackförbunden Kommunal och Vårdförbundet häromåret anmälde arbetsmiljön på akuten på Ryhovs sjukhus i Jönköping till Arbetsmiljöverket. Anmälan ledde till en inspektion – och ett hot om vite på en halv miljon kronor om inte arbetsmiljön förbättrades. Det är mot den bakgrunden som regionen har gett revisorer i uppdrag att granska arbetsmiljön vid regionens tre akutmottagningar i Jönköping, Eksjö och Värnamo. Granskningen skulle ge svar på om nämnden för folkhälsa och sjukvård »säkerställt en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll« när det gäller det systematiska arbetsmiljöarbetet vid akutmottagningarna. Det korta svaret i rapporten är nej. Exempelvis har inte nämnden för folkhälsa och sjukvård varit delaktiga i eller beslutat om mål eller rutiner kring arbetsmiljöarbetet.
»Vi noterar att ansvaret för arbetsmiljön inte uppfattas vara tydligt mellan regionstyrelsen och nämnden för folkhälsa och sjukvård«, skriver revisorerna i sin rapport.
Det saknas också relevanta nyckeltal inför uppföljning. Exempelvis infördes hösten 2022 en ny medarbetarundersökning som drabbades av så många »barnsjukdomar« att det blev svårt att få överblick över helheten. »Av intervjuerna framgår att det inte finns en samlad bild av hur medarbetarna vid akutmottagningarna upplever sin arbetsmiljö, utan resultatet finns endast på enhetsnivå.«
Revisorernas egen enkät med personalen visar att det i Jönköping och Eksjö är otydligt för de anställda vem som ansvarar för arbetsmiljön på arbetsplatsen. Ett särskilt avsnitt i rapporten ägnas åt läkarnas speciella sits. Läkare som arbetar vid en akutmottagning är inte anställda vid mottagningen utan vid sina respektive kliniker. Det innebär att läkarens anställande chef och akutens chef har ett gemensamt ansvar för läkarnas arbetsmiljö. I dessa fall ska en person utses för att ansvara för samordning av arbetsmiljöfrågor. Det kan handla om att kalla till möten om arbetsmiljön vid exempelvis arbetsmiljöronder, riskbedömningar och ärenden för samverkan. Men av intervjuer framgår att det är otydligt hur samordningsansvaret för läkarnas arbetsmiljö ska fungera, samt att det antingen inte finns någon ansvarig eller också att det inte är tydligt vem som är samordningsansvarig.
Revisorerna ger ett antal rekommendationer i rapporten, bland annat att ta fram mål för arbetsmiljöarbetet och se till att det finns rutiner som gör det möjligt att följa upp arbetet.