– Vi träffar fortfarande patienter i stort sett hela dagen, men nu är det vi som bestämmer vilka som ska bokas in, säger allmänläkaren Christian Eid.

Precis som på många andra håll växte köerna till Capios vårdcentral i Kvillebäcken i Göteborg under pandemin.

– Tillgängligheten för patienter som behövde akuta tider var låg och många fick hänvisas vidare, antingen till jourcentraler, eller så bad vi dem att återkomma senare, säger allmänläkaren Christian Eid.

En negativ spiral uppstod då patienterna tvingades söka flera gånger för samma besvär.

– För sjuksköterskorna som satt i telefon innebar det mer jobb, de fick göra onödigt dubbelarbete, säger han.

Verksamhetschefen Susanne Nygren, även hon allmänläkare, tillsatte en projektgrupp för att komma till rätta med problemet. Det färdiga förslaget hämtade inspiration från flera olika vårdcentraler i närområdet och gick ut på mer teamarbete och högre grad av flexibilitet. I praktiken innebär det numera att Christian Eid och hans läkarkollegor under morgnarna tar emot patienter som har bokats in sedan tidigare. Vid elvatiden har man rond och sjuksköterskorna informerar om de samtal som har kommit in under morgonen. Då är det också upp till läkarna att avgöra vilka patienter som behöver få ett akut besök redan samma eftermiddag och vilka som kan vänta, i stället för att sjuksköterskorna fyller i deras tidböcker.

– Alla läkare tycker väldigt mycket om att kunna styra sitt schema och det har blivit färre felbokningar och onödiga telefontider. Tidigare bokades patienter in på telefontider bara för att det råkade vara den första lediga tiden. Men alla ärenden kanske inte lämpar sig för att ta på telefon och då leder heller inte kontakten någonvart, säger Christian Eid.

Köerna har minskat kraftigt sedan det nya systemet infördes. Förut fick många vänta fyra veckor på ett planerat läkarbesök. I dag kan Christian Eid erbjuda tider redan nästa arbetsvecka. I samband med införandet av det nya rondsystemet och de tomma tidböckerna på eftermiddagarna har vårdcentralen också börjat arbeta i två olika team, bestående av läkare, sjuksköterskor och distriktssköterskor. Fördelen har varit att både läkare och sköterskor lärt känna sina patienter bättre, enligt Christian Eid.

– Men allt är inte friktionsfritt och samarbetet haltar ibland. Men på det stora hela tycker jag att vi ser en tydlig förbättring och en ökad kontinuitet. Nu handlar det mer om att få till finliret, säger Susanne Nygren.