Region Östergötland införde chattboten för ett år sedan, en tjänst som finns i 13 regioner. Nu anmäler regionen chattboten, som ska triagera patienter efter vilka symtom de uppger i en chatt, till Läkemedelsverket. Med anmälan skickar regionen sju patientfall, skriver Dagens Nyheter.
I sex av fallen har patienter bedömts till en för låg nivå, menar regionen, vilket är en patientsäkerhetsrisk. Exempelvis fick en patient med bröstsmärtor rådet att söka vård nästa dag, och en äldre patient med blod i avföringen rekommenderades söka vård det närmsta dygnet. Inga patienter ska dock ha kommit till skada då ärenden fångats upp av vårdpersonal.
– Sett till hela funktionen så är den säker, då våra rutiner och riktlinjer minimerar risker. Men vi vill att den automatiska triageringen ska bli bättre, så att vi kan lita på den, säger Reidar Källström, medicinskt ansvarig samordnare i Region Östergötland, till DN.
Det sjunde fallet är tvärtom övertriagering, men det finns också ett flertal som inte anmälts. Totalt har regionen granskat 70 000 fall mellan maj och oktober i fjol.
I november anmälde också Västra Götalandsregionen chattboten till Läkemedelsverket efter sju allvarliga avvikelser. Månaden dessförinnan inledde Läkemedelsverket också en tillsyn av verktyget.
Läs även:
Chattbot anmäls efter flera avvikelser
Läkemedelsverket startar tillsyn av 1177:s chattbot efter avvikelser
Många avvikelser för 1177:s nya chattbot