Felringningar är ett växande problem, säger Madeleine Raukas, vd för SOS Alarm, i ett pressmeddelande. Många felaktiga samtal beror på automatiskt utlösta anrop från mobiler och smarta klockor. Bara 24 procent av de automatiska anropen via eCall, systemet som ska finnas i nya bilmodeller sedan 2018, berodde på riktiga händelser.

3,7 miljoner samtal besvarades totalt under året, vilket är 11 procent fler än året innan. Den genomsnittliga svarstiden låg på 10,9 sekunder under 2023, vilket är betydligt lägre än genomsnittet på 25,6 sekunder under 2022. Sedan september har man hållit genomsnittet under 8 sekunder, vilket är den tid som SOS Alarm har avtalat med staten om att hålla.

SOS Alarm har länge kritiserats för sina allt för långa svarstider. Enligt Riksrevisionens granskning av SOS alarm som utkom i december 2023 är det 10 år sedan man senast hade ett årligt genomsnitt på 8 sekunder.

Samtidigt har antalet samtal till det nationella informationsnumret 113 13 sjunkit till nivåer före pandemin. Under 2023 ringdes närmare 12 000 samtal, vilket är en rejäl nedgång från 200 000 året innan.

Läs mer
Ny granskning visar: svag statlig styrning av nödnumret 112