En äldre kvinna i Västerbotten oroade sig för en knöl i bröstet och fick remiss till mammografi, via läkare på den lokala hälsocentralen. Kort därefter blev kvinnan uppringd av en man från mammografimottagningen som ville boka in en tid. Förutom att boka tid hjälpte han henne även att betala patientavgiften på 150 kronor med hjälp av bank-id. Men mannen var ingen vårdanställd utan en bedragare, och när samtalet var över hade 150 000 kronor försvunnit från kvinnans konto.

Händelsen, som Göteborgs-Posten var först att berätta om, inträffade för snart ett år sedan. Trots det var det först nyligen som Sofie Jacobsson, beredskapsläkare i Region Västerbotten, hör talas om just det här fallet.

– Att en kvinna blivit av med pengar hade jag inte hört talats om förrän journalisten på GP kontaktade mig. Däremot har vi uppgifter om att det är flera andra som också blivit uppringda av personer som utgett sig för att arbeta på samma hälsocentral eller på andra hälsocentraler. Det var också några fall där de påstod sig ringa från ett lasarett.

I en del av fallen har bedragarna sagt sig vara personer som faktiskt arbetar inom vården i regionen.

– De har använt sig av rätt namn eller titel och rätt arbetsplats. I ett fall påstod personen att den uppringda hade missat en tid för en hälsokontroll, och ville boka en ny tid. I ett annat fall, det som rörde lasarettet, blev bedragaren aggressiv och hotfull när den uppringda inte följde instruktionerna, säger Sofie Jacobsson.

I samband med de fallen gjorde regionen en internutredning och kunde konstatera att deras system inte blivit hackade. I de fall där de kunde följa offrets journalföring, fann de heller inget avvikande, säger hon.

– Vi kunde inte konstatera ett läckage då, men i eftertankens kranka blekhet skulle vi gärna ha gjort en större utredning av alla individer som drabbats.

Samtidigt, om det skulle vara så att informationen om de uppringdas kontakter med vården kommer från någon i vårdrelation med denne, är det i stort sett omöjligt att identifiera genom spårning i journaler, säger Sofie Jacobsson.

– Då är det jättesvårt att se spår av någon brottslig verksamhet.

Kvinnan som förlorade 150 000 kronor polisanmälde händelsen och enligt Göteborgs-Posten pågår fortfarande utredning. Region Västerbotten har dock ännu inte kontaktats av polisen, säger Sofie Jacobsson.

– Jag skulle önska att det fanns en bättre samverkan inom myndigheter. Om en person gör en anmälan så tänker jag att polisen borde ta kontakt så att vi ska kunna titta på det här tillsammans, för att visa att vi tar det på allvar.

Hon tycker att tanken på att någon inom hälso- och sjukvården i regionen skulle vara involverad i bedrägerierna är oerhört olustig.

– Det är förfärligt att tänka på. Hälso- och sjukvården ska vara en institution där man ska kunna hantera känsliga uppgifter. Men samtidigt kan vi inte vara naiva och tro att det inte skulle kunna hända.

Finns det anledning för er att ta upp internutredningen igen, med anledning av de här nya uppgifterna? 

– Jag har lyfta frågan här, men om jag ska vara uppriktig så är vi lite oeniga i frågan. Om det är någon drabbad som träder fram och vill att vi ska titta på det ska vi naturligtvis bistå med det.

Som Läkartidningen tidigare har skrivit om har även bedragare i Stockholmsområdet utgett sig för att vara vårdpersonal. Där var det personer som nyligen lämnat prover på en vårdcentral som kontaktades.