Sedan månadsskiftet gäller nya patientavgifter i Västra Götalandsregionen. För första gången kommer patienterna få betala en särskild avgift för chatt och telefonrådgivning, såvida kontakten klassas som kvalificerad vård. Medan avgiften för ett vanligt, fysiskt läkarbesök på en vårdcentral ligger på 200 kronor ska en chattkonversation kunna kosta 80 procent av vad motsvarande besök hade kostat fysiskt, alltså 160 kronor. Jakob Nyhlén, ordförande för Västra Götalands läkarförenings primärvårdssektion, ser många orosmoln med de nya avgifterna. Han tycker visserligen att det är glädjande att politikerna med avgiften markerar att de digitala kontakterna tar tid, men tror att förändringen kommer att få många negativa konsekvenser. Exempelvis kan det bli otydligt för både läkare och patient var gränsen går mellan ett kvalificerat vårdbesök och ett enkelt. Medan ett förnyat recept över chatt är gratis kommer det att kosta pengar om patienten samtidigt vill bolla biverkningar, tror Jakob Nyhlén.

Jakob Nyhlén, ordförande i Västra Götalands läkarförenings primärvårdssektion. Pressfoto.

– Det är väldigt svårt för folk att i förväg bedöma om ett ärende räknas som avancerad vård eller inte, vilket gör att jag tror att personer i socioekonomiskt utsatta områden kommer att dra sig för att kontakta vården, säger han till Läkartidningen.

Janette Olsson (S), ordförande i strategiska hälso- och sjukvårdsnämnden, håller dock inte med. I en intervju med TV4 säger hon att det finns kriterier för vad som räknas som kvalificerad vård.

– Jag tror att det handlar om att ha tydlig information ut till patienterna vilka avgifter vi har. Får man vård och behandling, oavsett om det gäller chatt, digitalt eller fysiskt besök, så kostar det en patientavgift, säger hon.

Men Jakob Nyhlén förväntar sig stora protester och tror att han och hans kollegor kommer att få lägga mycket tid på att förklara för upprörda patienter hur ett visst besök kunde utgöra kvalificerad vård, medan ett annat inte gjorde det – tid som hade kunnat läggas på att bedriva vård. Dessutom riskerar de patienter som har det sämst ställt att råka illa ut.

– Jag jobbar nära socioekonomiskt utsatta områden och patienter frågar mig uttryckligen om priset på medicinen jag skriver ut: »Kostar den mer än hundra kronor har jag inte råd att hämta ut den«. Om man då inte vet ifall en digital kontakt kommer kosta 160 spänn eller inte kommer man undvika att höra av sig till oss på det sättet, säger han.

Jakob Nyhlén hade hellre sett en avsevärt lägre avgift för att chatta med sin läkare, oavsett om det är kvalificerad vård eller inte. Det skulle spegla att kontakterna kostar tid och energi för läkarkåren, men samtidigt signalera att de inte ersätter ett fysiskt besök.

Förutom oron över en försämrad arbetsmiljö och patienter i kläm tror Jakob Nyhlén också att de nya avgifterna kan påverka vårdcentralernas ekonomi negativt.

– Cheferna inser att patienterna kommer att reagera om de får en räkning på 160 spänn för vad de ser som ett litet chattmeddelande från doktorn, och de förstår att patienter kommer att lista om sig om de upplever sig skinnade på pengar.