Rapporten beskriver Ivo som en toppstyrd myndighet som inte tar tillvara de anställdas kunskap. »Den centrala ledningen och styrningen bidrar till risker för såväl anställdas hälsa som verksamhetens kvalitet och utveckling«, skriver rapportens författare enligt Göteborgs-Posten, som tagit del av rapporten.

Ur rapporten framgår också att de anställda upplever att det saknas skriftliga rutiner för hur lagar och regelverk ska tillämpas och att mycket arbete bygger på på muntliga instruktioner.

Cirka 70 av 85 anställda vid tillsynsavdelningen i Göteborg har bidragit till rapporten, som beställdes av den lokala ledningen och sammanställdes av ett externt företag. Efter att ha tagit del av de anställdas utsagor drar man slutsatsen att det är myndighetens styrning och organisation som påverkar arbetsmiljön negativt, och att detta inte är något de anställda upplever att de kan påverka lokalt. »Vi blir talade till, inte med« och »det är en pompös, och inte sällan raljant och nedlåtande ton«, är några av de beskrivningar som ges när myndighetens ledning kommer på besök.

Till Läkartidningen säger Sara Gunnar, ordförande för Fackförbundet ST:s lokalförening på Ivo, att man är positiv till att rapporten uppmärksammas och att den beskriver signaler som man även får från andra regionala avdelningar vid Ivo.

Lars Fröding, interimchef för avdelning sydväst i Göteborg, säger till Göteborgs-Posten att man nu ska gå igenom vad rapporten visar och ta fram en handlingsplan för att komma till rätta med arbetsmiljöproblemen.

Ivos generaldirektör Sofia Wallström har inte kommenterat rapporten.

Läkartidningen har tidigare skrivit om liknande kritik hos tillsynsläkare vid Ivo. En utredning visade då att många tillsynsläkare upplevde att deras kompetens inte togs tillvara.

Läs mer
Ivos läkare känner sig inte hörda – utredning varnar för konsekvenserna