I sin anmälan till Ivo beskriver patienten att hon känt sig utnyttjad och rädd för läkaren. Vid ett besök förra året ska läkaren ha inlett med att säga att han inte längre kunde vara hennes läkare eftersom han brydde sig för mycket om henne. Patienten motsatte sig dock det först, eftersom hon tyckte att han lyssnade och var duktig.
Men sedan tyckte patienten att samtalet blev »otroligt konstigt och inte alls som det brukar vara«. Hon fick en leksaksbil med en siffra på som läkaren säger påminde honom om henne och hennes födelsedag. I slutet av besöket tvingade sig läkaren till en lång kram och pussade patienten på kinden. När hon skulle gå greppade läkaren hennes arm hårt och sa att hon ska få köra hans fina bil, vilken hon följer med och tittar på innan hon lämnar mottagningen.
När läkaren senare ringer för att prata om patientens medicinska ärenden, ska han också pratat om privata saker. Och patienten uppger även att läkaren försökt stämma träff med henne en helg när mottagningen varit stängd. När patienten slutat svara på samtal från läkaren och mottagningen, mejlade i stället läkaren till patienten.
Så småningom polisanmäldes läkaren och arbetsgivaren informerades om det inträffade. Arbetsgivaren bekräftar för Ivo att de fått kännedom om klagomålet, men att ingen internutredning har gjorts.
I läkarens svar till Ivo, uppgav han att det är mycket i patientens redogörelse som inte stämmer. De personliga inslagen i samtalen ska ha varit ömsesidiga, och kramen ska ha varit initierad av patienten. Han medger dock att han gjort desperata försök att kontakta patienten, också med oortodoxa sätt, samt att han gett henne leksaksbilen.
Vidare har läkaren uppgett att han sagt upp sig eftersom det handlade om ett »mänskligt fel, om misstolkning av signaler och slutligen känslor som inte längre kunde styras«.
Ivo konstaterar att uppgifterna från den anmälande patienten och läkaren skiljer sig åt på vissa punkter. Men läkaren har också vidgått att han kramat patienten, försökt kontakta henne vid flera tillfällen, och att han sagt att han inte kunde vara patientens läkare.
Därför bedömer Ivo att läkaren agerat på ett sätt som inte är förenligt med kraven på respekt för patienten och patientens integritet, vilket gör att myndigheten riktar kritik mot läkaren.