Beslutet gäller tre ärenden där patienter lämnat klagomål till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) enligt patientsäkerhetslagen. Handläggningstiden hos Ivo för deras ärenden var mellan två år och fyra månader och ett år och nio månader, vilket Justitieombudsmannen (JO) konstaterar är för lång tid.

Delar av tiden har handläggningen i ärendena dessutom varit helt vilande, konstaterar JO. I ett av ärendena vidtogs inga åtgärder alls under två år förutom ett par tjänsteanteckningar över telefonsamtal med anmälaren.

»Jag kan konstatera att handläggningstiden i AA:s och CC:s ärenden klart överskred vad som är rimligt och acceptabelt. I BB:s fall var handläggningstiden visserligen något kortare, men handläggningen präglades av en lång period av passivitet. Enligt min mening var handläggningen även i detta fall oacceptabelt långsam. Myndigheten förtjänar kritik för den långsamma handläggningen av de tre ärendena« skriver chefs-JO Erik Nymansson i sitt beslut.

Det är inte första gången Ivo får kritik om saktfärdighet. Bara under utredningen av dessa tre ärenden mottog JO ytterligare ett tiotal anmälningar med liknande klagomål på Ivo.

»Tidigare granskningar av JO visar att Ivo har haft problem med långsam handläggning under en längre tid och de nu aktuella ärendena visar att problemen kvarstår. Jag avser att följa utvecklingen på området«, skriver Chefs-JO Erik Nymansson i beslutet.

Läs mer:
Ivo beklagar lång handläggningstid
JO kritiserar långsam IVO-hantering
Justitiekanslern kritiserar IVO för seg handläggning av klagomål