– Det har varit en hel del övertidstimmar för de läkare som jobbar på akuten. De stannar kvar för att hinna med och se till att det blir hanterbara väntetider, säger Jonas Adolfsson från Sörmlands läkarförening.

Jonas Adolfsson från Sörmlands läkarförening.
Jonas Adolfsson från Sörmlands läkarförening. Foto: Linda Högberg

Antalet besökare på akuten per dygn är fler i juni och hittills i juli, än under våren. På Mälarsjukhuset i Eskilstuna, som är störst i regionen, har det varit 180-190 besök vissa dygn. Snittet brukar normalt ligga på 145 besök. Det visar siffror från Region Sörmland.

– Det är klart att det blir jobbigt för de som är på golvet. De försöker göra sitt allra bästa och ta hand om alla, säger Birgitta Barkne Nilsson, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Sörmland.

Trots det tänker regionen inte ta in extra personal.

– Vi går på den ordinarie bemanning som vi har planerat för, eftersom det också är semestertider, säger Birgitta Barkne Nilsson.

Jonas Adolfsson, specialistläkare på medicinkliniken på Nyköpings lasarett, har hört sig för med sina fackliga kollegor i Eskilstuna och Katrineholm om situationen där. De bekräftar bilden av att det är ett högt söktryck och en tuff arbetsmiljö.

– När det är semestertider så blir det de som är i tjänst som måste täcka upp för alla andra. Det blir känsligare, mindre buffert i systemet, säger Jonas Adolfsson.

I förra veckan gick regionen ut i media och egna digitala kanaler och rekommenderade patienter att kontakta sjukvårdsupplysningen 1177 för att få snabbare hjälp.

Birgitta Barkne Nilsson, tillförordnad hälso och sjukvårdsdirektör på Region Sörmland.
Birgitta Barkne Nilsson, tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Sörmland. Foto: Karin Nilsson

– I första hand ska de vända sig till 1177 för att få råd om egenvård, vilken vårdnivå de bör vända sig och hur snabbt de behöver söka hjälp, säger Birgitta Barkne Nilsson.

Jonas Adolfsson tror inte att det löser hela problemet.

– Det kan säkert hjälpa en del patienter, men i många fall blir det ändå så att 1177 hänvisar vidare till akuten. Det är svårare att göra en bedömning på telefon än att göra det fysiskt med patienten framför sig. Jag tänker att arbetsgivaren borde utgå från det medicinska behovet i befolkningen och ha en tillräckligt bra bemanning i vårdkedjan som kan hantera det flöde som finns. 

Läs även:
Läget i vården ansträngt på flera håll