I våras beslutade regeringen att inrätta en nationell stödlinje där legitimerad personal, dygnet runt, ska erbjuda gratis samtalsstöd till personer med psykisk ohälsa och deras anhöriga. Folkhälsomyndigheten fick uppgiften att vaska fram en aktör som skulle kunna ansvara för stödlinjen. Nu står det klart att det blir Region Stockholm och enheten för e-stöd som ska öppna linjen. Från och med december ska den som är i behov av samtalsstöd kunna få prata eller chatta med exempelvis sjuksköterskor, psykologer och socionomer dygnet runt.

– Den här stödlinjen ska vara en pusselbit mellan det viktiga stöd som ges av civilsamhället och hälso- och sjukvården. För en del kommer stödet att vara ett komplement till andra insatser, medan det för andra kommer att räcka med det stöd de får här. Det kan också vara ett första steg för dem som tidigare inte har sökt hjälp, säger Kerstin Annerborn, enhetschef för e-stöd, i ett pressmeddelande.

Region Stockholm listar flera exempel på vad personalen ska kunna stötta kring. Det handlar bland annat om att få hjälp med att sortera sina tankar, hitta möjliga lösningar i en akut kris och hjälp att hitta rätt vårdnivå. Självhjälpsmaterial ska också finnas tillgängligt på webbplatsen.

E-stödsenheten driver sedan tidigare de nationella stödlinjerna Alkoholhjälpen och Droghjälpen. »Det gör att både struktur, rutiner och kompetens finns på plats för att effektivt kunna starta upp stödlinjen«, skriver regionen i pressmeddelandet.

Läs också:
Nationell stödlinje på gång för personer med psykisk ohälsa