I takt med att läkare på sociala medier blivit ett stort fenomen har Läkarförbundets etik- och ansvarsråd och dess råd och regler aktualiserats. Det finns fem råd att ha koll på och ytterligare marknadsföringsregler (se faktarutor) att förhålla sig till.
– Vi såg över de allmänna marknadsföringsreglerna efter en motion till fullmäktige 2022, och de antogs av förbundsstyrelsen under hösten.
Det handlade mest om språkliga justeringar, enligt Christofer Lindholm. Marknadsföringsreglerna är daterade till 1990-talet, men han tycker att de ännu håller även för sociala medier.
– Jag tycker däremot inte att marknadsföringsreglerna följs överallt, men det har oftare handlat om annonser på Facebook av läkare med egen mottagning än om läkare på sociala medier.
När det gäller råden specifikt för sociala medier skrevs dessa 2012 tillsammans med Svenska läkaresällskapet.
Vad tycker ni i rådet om läkare som har stora konton på sociala medier – följer de råd och regler?
– De flesta sköter sig, och vi i rådet har inte pratat om det som ett problem – men å andra sidan är jag inte på Tiktok.
En sak är säker, enligt rådets ordförande: det är tveksamt att ägna sig åt betalda samarbeten.
– Läkare bör avhålla sig från påträngande marknadsföring.
Frågan om marknadsföring genomsyrar flera delar i yrkesetiken. Den behandlas dels i ett eget avsnitt under huvudämnet etik, dels i ett av råden i avsnittet om hur läkare bör agera på sociala medier. Det är också den sista punkten i Läkarförbundets etiska regler.
– Vi tycker att det exempelvis är mer påträngande att marknadsföra en produkt; att säga »köp den här solkrämen«, i stället för att fokusera på att man ska smörja in sig. Som läkare bör man tänka på hur man framställer marknadsföringen så det inte blir olämpligt.
Skulle det vara mer etiskt försvarbart att marknadsföra en klinik eller en tjänst jämfört med en produkt?
– Våra regler är utformade efter marknadsföring främst av klinik eller tjänst, men vi anser att de även gäller marknadsföring av produkter. Vi vill poängtera och lyfta fram dessa så att medlemmar inte hamnar i en gråzon och marknadsföringen blir påträngande.
Kan en läkare på sociala medier säga vad hen tycker?
– Man bör alltid vara professionell när man uttalar sig och hålla sig till vetenskap och beprövad erfarenhet. Även om man bara uttalar sig som privatperson på sociala medier bör man tänka ett varv extra. Läkarkårens anseende är viktigt ur ett samhällsperspektiv, och det vill man inte påverka.
Christofer Lindholm vill därmed trycka lite extra på vikten av att vara saklig.
– Annars kan man förlora förtroende i allmänhetens ögon.
Kan en person rasera förtroendet för hela kåren?
– Det tror jag inte, men börjar fler och fler uttala sig osakligt kan det till syvende och sist skada förtroendet.
En fallgrop med att över huvud talet uttala sig om medicinska frågor på sociala medier är den begränsade tiden.
– Det är svårt att föra djupgående resonemang på sociala medier. Därför tycker jag personligen att man inte bör gå in på komplexa fall, utan kanske hålla sig till en annan typ av information.
Enkla saker som hur man behandlar myggbett – kort och gott egenvård – är mer passande, anser Christofer Lindholm.
– Sociala medier är utformade för korta budskap, och därför är det svårt att på ett bra sätt resonera kring komplicerade sjukdomar som ALS eller cancer, tror jag.
Har läkarna ett ansvar för hur följarna agerar, och finns risk för att följare ställer egen diagnos och tycker att det räcker med ett råd från en Tiktok-läkare?
– Vi läkare är ju utbildade i att vara källkritiska, men man bör nog tänka att det kan finnas en del följare som inte har den förmågan. Om man som läkare pratar om olika sjukdomar tycker jag att det är bra att uppmana följarna att söka vård om de känner sig oroliga. Återigen faller det tillbaka på att det är viktigt att vara saklig om man ska uttala sig som läkare på sociala medier.
En annan aspekt som läkare på sociala medier måste förhålla sig till är sekretesslagstiftningen. Den utgör första punkten i råden om sociala medier. Även om den kan tyckas självklar finns gråzoner även här.
– Pratar man om patientfall ska de förstås vara så pass avidentifierade att man inte kan veta vem man pratar om. Ju mer sällsynt sjukdom någon har, desto svårare blir det förstås. Som patient vill man ju inte förstå att en Tiktok-läkare gjort ett exempel av ens fall.
Vad gör ni om ni tycker att läkare på sociala medier gått över gränsen?
– Då kan vi mejla personen i fråga för att fråga hur de tänker. Som läkarförbund har vi inga sanktionsmöjligheter. Det är ju Konsumentverket som bedriver tillsyn om det handlar om marknadsföringsregler generellt.
Tiktokande läkare jag pratat med känner knappt till att det finns särskilda regler kring sociala medier – vad säger du om det?
– Vi försöker sprida riktlinjerna, både marknadsföringsreglerna och råden till läkare på sociala medier. Vi jobbar med att sprida detta till såväl våra medlemmar som läkarkåren i övrigt.
Hur gör ni det?
– Jag har skrivit om dem i en »Signerat« i Läkartidningen, och vi i rådet försöker på olika sätt att informera om det etiska regelverket och marknadsföringsreglerna. Just råden om sociala medier har vi inte marknadsfört specifikt, men vi har heller inte fått information om att personer skulle bryta mot dem.
Läs även:
Tiktok-läkaren Tracy Ghattas: »Vi missar en hel generation om vi läkare inte finns där«
Tiktok-läkaren Mustafa Al-Attar: »Allt fler kollegor följer mig på Tiktok«
Instagram-läkaren Robel Malki: »Vi läkare har också humor«
Sös om läkare på sociala medier: »Vi värnar om yttrandefriheten«
Seniora läkare: »Lite orolig för om alla äldre betraktas som mossiga«
Läkarförbundets råd till läkare som använder sociala medier
Sekretesslagstiftningen. Inga patientuppgifter får uppges på nätet.
Patient–läkarrelationen. Det är i de flesta fall olämpligt att läkare och patienter utbyter personlig information på nätet.
Läkarkårens anseende. Skriv sakligt och professionellt när du uttalar dig i egenskap av läkare.
Marknadsföring. Läkare bör även på sociala medier avhålla sig från påträngande marknadsföring.
Kritik av arbetsgivaren. Tänk på att offentlig kritik av arbetsgivaren bör ske med viss eftertanke.
Källa: Läkarförbundet
Läkarförbundets marknadsföringsregler
1. Grundregel – form och innehåll
Marknadsföring av läkarverksamhet ska vara saklig och korrekt samt värdig till form och innehåll.
2. Identifiering av verksamhet
Marknadsföring av läkarverksamhet ska ske så att verksamheten lätt kan identifieras. Verksamma läkare kan med fördel namnges.
3. Specialitetsangivelse
Vid marknadsföring av läkarverksamhet bör benämningen legitimerad läkare användas med angivande av specialistkompetens eller specialistkompetenser. Utöver specialistkompetens får särskild inriktning anges inom medicinskt vedertaget område. Den för vilken sådan inriktning anges ska kunna dokumentera utbildning eller erfarenhet på området. Benämningen doktor får endast anges tillsammans med uppgift om läkarlegitimation eller specialistkompetens. Vid användande av akademisk eller annan titel krävs att titeln är relevant för det marknadsförda området.
4. Undersöknings- och behandlingsmetoder
Uppgifter om undersöknings‐ och behandlingsmetoder, teknisk utrustning, medicinska termer och liknande information får anges endast om de kan bedömas vara till väsentlig ledning för den vårdsökande.
5. Marknadsföring av läkemedel med mera
Läkare får inte medverka i marknadsföring av läkemedel riktad till allmänheten. Detsamma gäller marknadsföring av annan produkt som har samband med läkarverksamhet.
6. Tillhandahållande av sjukvårdsprodukter och marknadsföring av krediter
Försäljning av produkter för egenvård på mottagning får ske inom ramen för läkarverksamhetens medicinska inriktning, dock endast på sådant sätt att vårdsökande inte uppfattar begränsning eller yttre påverkan i sitt beslut om konsumtion. All typ av läkarverksamhet ska vara fri från marknadsföring av krediter.
7. Kollegialitet
Vid marknadsföring av läkarverksamhet får läkare utöver angivande av specialistkompetens inte framställas som skickligare än sina kollegor.
Källa: Läkarförbundet