Under flera timmar gick det inte att logga in med bank-id hos vårdsajten 1177. Det är bara ett i raden av driftsstopp på kort tid. Även i förra veckan hade sajten problem vid upprepade tillfällen.
Sofie Zetterström, affärsområdeschef på Inera som är bolaget bakom 1177, säger att frågan har högsta prioritet.
– Det är oacceptabelt. Vi har tagit det här till vår högsta ledning nu och haft möten i dag. Det här måste åtgärdas snarast. 1177 ska självklart fungera, säger hon till Läkartidningen.
Hon säger att man ännu inte vet exakt vad det är som orsakar driftstoppen.
– Det går inte att säga rakt av. Vi håller på att utreda det. Det är otroligt komplexa tjänster med enormt stora användarvolymer och beroenden till olika infrastrukturlösningar. Vi har en nära dialog med vår underleverantör för att se var det hakar upp sig. Vi behöver ta fram en åtgärdsplan, och det behöver ske skyndsamt.