Vårdcentraler kopplade till apparna har nu fått skriftliga varningar efter en granskning som visade att annonseringen bryter mot de riktlinjer som regionen har beslutat om, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Enligt granskningen hade Doktor.se, samt Kollarna.se och Doktor24 som ingår i samma koncern, i början av september 71 annonser på Meta, den plattform som äger Facebook – alldeles för många menar regionen.

– Vi vill statuera exempel. Tidigare har vi kunnat lösa det här i dialogmötena som vi har haft. Nu ser vi att det inte räcker med det, säger Mats Henningsson, hälsovalschef i Region Sörmland, till Ekot.

– Vi ser att marknadsföringen inte är måttfull, utan det är lite för mycket reklam och lite för ofta helt enkelt. Det står att det först och främst ska riktas till sörmlänningar och det kan vi väl inte se att de riktigt gör. Det är problematiskt, säger Mats Henningsson till Ekot.

Martin Lindman, vd för Doktor.se Nordic, som äger en av vårdcentralerna och flera av de vårdappar som regionen kritiserar, håller inte med om att det har gjorts för mycket reklam.

– Om man tar i beaktning att vi har så många andra vårdcentraler runt om i Sverige, så är det lagom tilltaget, säger han till Ekot.

Frågan om marknadsföring av vård, oavsett om den erbjuds digitalt eller fysiskt, har även uppmärksammats av Sveriges kommuner och regioner (SKR), som 2019 beslutade att fastställa riktlinjer kring marknadsföring med rekommendationen att regionerna skulle införa och tillämpa dem.

»Även om grundläggande bestämmelser finns i Marknadsföringslagen, finns samtidigt ett behov av att komplettera och förtydliga detta utifrån de förhållanden som gäller i hälso- och sjukvården«, skrev SKR då i ett pressmeddelande.

»Syftet är att skapa tydliga villkor för marknadsföring av hälso- och sjukvård och bidra till att invånare får god och relevant information om de tjänster som erbjuds. En marknadsföring som är tydlig, informativ, baserad på fakta och som bygger på gemensamma principer kan även bidra till att underlätta invånares val samt upprätthålla ett högt förtroende för svensk hälso- och sjukvård.«

Enligt SKR:s riktlinjer, som gäller vårdgivare inom offentligfinansierad hälso- och sjukvård (ej tandvård), ska marknadsföringen:

• vara saklig, korrekt och relevant
• ha en god etisk och seriös framtoning
• vara måttfull och ta stor hänsyn till mottagaren och med stort hänsynstagande till mottagaren
• endast uppmuntra till vård som är medicinskt motiverad
• ha sin utgångspunkt i det uppdrag som anges mellan vårdgivare och region

Marknadsföringen får inte heller vara riktad till personer under 18 år eller förekomma i anslutning till program eller webbsidor som där målgruppen är barn och ungdomar.

Region Sörmland är inte den enda region som anser att marknadsföringen från vårdapparna är alltför aggressiv. I november förra året konstaterade Region Stockholm att så var fallet.

– Jag blir bekymrad när jag ser reklam i stil med att »nu är det förkylningssäsong – kontakta vården«. Det leder till oro hos patienter, och risk för att patienter med störst behov trängs undan. Som vårdgivare har man ett ansvar för de signaler man sänder ut, sa då hälso- och sjukvårdsregionrådet Talla Alkurdi (S) i ett pressmeddelande som Läkartidningen uppmärksammade.

Enskilda läkare har också varit kritiska till app- och nätläkares marknadsföring och kritiken kulminerade förra hösten efter ett nyhetsbrev från Kry: »Förkylningssäsongen är här – vi hjälper dig. Den här tiden på året är det extra skönt att ha nära till trygg vård – och slippa onödiga besök till vårdcentralen. I appen kan du få hjälp med allt från råd och recept till sjukintyg vid behov, innan du hinner säga prosit.«

Läs även:
Läkare kritiserar Kry-brev: »En inbjudan om att ta en vecka ledigt«
Region Stockholm skärper riktlinjer för marknadsföring inom vården