– Vi väntar på att företaget ska komma med en lösning, vilket vi påtalat under en längre tid, men än så länge har inget hänt, säger Kristina Nilsson, verksamhetschef vid klinisk patologi vid Akademiska sjukhuset, när Läkartidningen når henne.

Det var för ett och ett halvt år sedan som Akademiska sjukhuset i Uppsala började använda en tilläggsdel, som hanterar provsvar inom klinisk patologi, till ett befintligt IT-system från företaget Tietoevry.

I tilläggsdelen eller modulen hanteras prover, analyser och svar till inremitterande. Modulen används av många yrkesgrupper: läkare, biomedicinska analytiker, cytodiagnostiker, medicinska sekreterare, obduktionstekniker och motsvarande. Modulen ska stötta diagnostiken, men så har inte alltid varit fallet då provsvar försvunnit och systemet har kraschat.

I en anmälan till Läkemedelsverket uppger Akademiska att modulen utgör en fara för patienterna och att den »hade kunnat orsaka dödsfall eller allvarligt försämrad hälsa«.

Kristina Nilsson, även överläkare i onkologi, berättar om problematiken:

– Alla vävnadsprov som tas och alla beslut ska registreras i systemet, men det har hänt att patologer i sin arbetslista över fall de ska titta på inte fått upp alla fall som skickats till dem. Då har de inte kunnat titta på ett prov och inte kunnat svara den beställande klinikern, som i sin tur undrar varför den inte har fått svar.

Kristina Nilsson berättar att av cirka 40 läkare är det bara omkring tio som använder systemet på grund av de pågående problemen.

– Förutom att patienter har tappats bort i systemet kraschar det ofta, vilket gör att att mycket tid går åt att starta om det. Just nu har vi fem avvikelser som vi utreder där patienter har fått försenad diagnos. Och det är många fler än så som tappats bort och som vi hittat utan att det påverkat svarstiden, uppger hon.

Läkemedelsverket har begärt in komplettering från Akademiska där problematiken och konsekvenserna ska beskrivas tydligare, ett arbete som Kristina Nilsson och hennes kollegor sitter med nu. Hon hoppas att företaget ska lösa problemen, men hittills har så inte varit fallet. Akademiska upplever att »problemen inte tas på allvar då några åtgärdsförslag inte har presenterats«, enligt anmälan.

– Vi har väntat på att Tietoevry ska komma med en lösning och faktiskt har vi precis fått ett förslag som kanske kan vara en tillfällig lösning, vilket sannolikt beror på att vi gjorde en anmälan till Läkemedelsverket i september, berättar Kristina Nilsson.

IT-företaget Tietoevry står bakom systemet via affärsområdet Tietoevry Care. Eva Marie Zalai, Head of Laboratory, svarar följande på mejl när Läkartidningen hör av sig:

»Vi är medvetna om anmälan till Läkemedelsverket som rör en av våra kunder och undersöker just nu situationen noggrant. Vi för en nära dialog med kunden och arbetar aktivt med dem för att hantera situationen och ge dem nödvändigt stöd.«