Det digitala bedömningsverktyget ska göra en första bedömning av patienternas besvär. I dag är det sjuksköterskor som har den rollen på Doktor24, förutom på nätterna då bedömningsverktyget är i bruk.

Nu planerar företaget att byta ut sjuksköterskorna mot det digitala bedömningsverktyget även dagtid, rapporterar SVT Nyheter. Målet är att spara på resurserna, säger Matilda Lundblad, vd för digitalvården på Doktor24 och Doktor.se, till SVT.

– Vi ser många dubbelbesök i dag, där patienten träffar både sjuksköterska och läkare. Det blir inte resurseffektivt.

Marina Tuutma, andra vice ordförande för Läkarförbundet samt tidigare ordförande för Svenska distriktsläkarföreningen, är skeptisk. Hon tror att bytet kommer att leda till fler onödiga läkarbesök.

– Man kan inte ersätta sjuksköterskor på det här sättet. Det blir fel för patienten och för regionernas blödande ekonomi, säger hon och påpekar att ett läkarbesök kostar nästan dubbelt så mycket som ett sjuksköterskebesök för regionerna, säger hon till SVT Nyheter.

Samma teknik som används i bedömningsverktyget har testats i en chattbot hos 1177 i flera regioner. I Region Östergötland valde man att anmäla chattboten till Läkemedelsverket efter att patienter fått felaktiga råd.

På Doktor24 säger man att man inte fått några indikationer på att deras verktyg skulle vara osäkert.

– Vi har inte haft några betydande avvikelser som visat på patientrisk, säger Matilda Lundblad till SVT Nyheter.

Läs mer:
Läkemedelsverket startar tillsyn av 1177:s chattbot efter avvikelser
Många avvikelser för 1177:s nya chattbot
Debatten om 1177:s chattbot och automatisk triagering intensifieras