Erik Uddman. Foto: Privat

En ny analys från patientnämnden i Region Skåne har samlat in klagomål kopplade till patienters vikt. Från oktober förra året och fram till och med september månads slut i år har totalt 61 klagomål kommit in som på ett eller annat sätt rör frågan om övervikt. Många av klagomålen handlar om att patienter fått oönskade kommentarer om sin vikt eller sina kroppar. Flera upplever också att de inte blivit tagna på allvar, eller mästrade i stället för lyssnade på. En patient berättar om hur hon under ett gynekologbesök fick kostråd och kommentarer om vilka kläder hon borde bära, med tanke på sin kroppsform. »Jag gick därifrån gråtandes och känner mig otroligt påhoppad, jag fick inte svar på de frågor jag hade och kände inte att jag blev tagen på allvar. Det var mest en mobbningssession«, uppger patienten.

– Jag är tyvärr inte förvånad och jag tror att det finns ett stort mörkertal. Men det är väldigt synd att det fortfarande ska vara på det här viset, när vi gör en sådan ansträngning för att utbilda alla i korrekt bemötande, säger Erik Uddman, överläkare på sektion endokrinologi på Skånes universitetssjukhus och ledamot i Svensk förening för obesitasforskning.

I remissversionen av det kommande nationella kunskapsstödet kring vuxna med obesitas betonas att bemötandet är extra viktigt för just denna patientgrupp. Eftersom obesitas är stigmatiserat i samhället kan patienten troligtvis ha utsatts för mobbning, kränkningar eller diskriminering. Även i kontakten med sjukvården kan vårdpersonal tidigare ha uttryckt sig fördomsfullt. »Dessa erfarenheter tar patienten med sig in i mötet. Hen kanske förväntar sig att få ett dåligt bemötande och är mycket uppmärksam på små saker som blick, tonfall eller ordval. Som vårdpersonal är det bra att förhålla sig till att patienten har tidigare negativa erfarenheter. Många patienter med obesitas undviker också att söka vård och vänder sig inte till vården förrän det verkligen är nödvändigt«, står det bland annat i utkastet.

Fastän majoriteten av läkarkåren förmodligen har någon form av utbildning i att bemöta patienter i svåra frågor, som obesitas, är det inte alltid där skon klämmer, enligt Erik Uddman.

– Det är inte bara utbildning som behövs, man måste också konfronteras med de här frågeställningarna tillräckligt ofta, så att man snabbt hittar rätt formuleringar och undviker att ha en fördomsfull attityd. Men det krävs en viss ödmjukhet för att kunna erkänna sina fördomar. Det är inte heller alla kollegor som ens har gjort ett försök att ta itu med dem, säger Erik Uddman.

Vilka misstag har du själv begått i kontakten med den här patientgruppen?

– Samtliga. Ibland för att jag varit okunnig, ibland för att jag varit trött och stressad. Men man måste försöka utgå från hur man själv skulle ha velat bli bemött.

ERIK UDDMANS VIKTIGASTE RÅD FÖR ETT GOTT BEMÖTANDE VID OBESITAS

  1. FRÅGA OM LOV. »Det första man måste göra är att fråga om lov att diskutera övervikten – är det här något som patienten vill diskutera vid det aktuella besöket? De flesta är positiva till att jag är lite försiktig när jag tar upp det. Sedan säger vissa nej, och det får man respektera. Men då har man kanske lagt en grund för att kunna diskutera saken vid ett senare tillfälle.«
  2. SE PATIENTENS EGEN KUNSKAP. »Man måste komma ihåg att många patienter gjort ett flertal tidigare behandlingsförsök och ofta har rätt goda kunskaper i ämnet. Det är annars lätt att man pratar med patienten om sådant som hen redan är väl införstådd med.«
  3. TÄNK PÅ VILKA ORD DU VÄLJER. »Vissa ordval, som ’tjock’ och ’fet’, är väldigt stigmatiserande. Misslyckas du med att skapa en god relation med patienten har du heller inga förutsättningar för att behandlingen ska bli framgångsrik.«

Läs också:
Nytt obesitasläkemedel nu i vården
Socialstyrelsen får i uppdrag att kartlägga vården vid obesitas
Studie: En miljard lever med fetma