James Savage, ordförande Sveriges Tidskrifter
James Savage. Foto: Sara Arnald/Sveriges Tidskrifter

– Nischade tidskrifter kommer att ha en roll också i framtiden. Det kommer att bli ännu viktigare att vara expert på sin nisch, att sålla i bruset och att presentera för läsarna det som är viktigt för just dem, säger James Savage, ordförande för branschorganisationen Sveriges Tidskrifter och chefredaktör för det engelskspråkiga digitala nyhetsmagasinet The Local.

Tobias Lindberg, forskare på Nordicom centrum för nordisk medieforskning vid Göteborgs universitet, tror också han att tidskrifter som Läkartidningen kommer att finnas kvar.

– Rollen som förmedlare av kunskap och vetenskap kommer inte att minska. Den kommer snarare att bli ännu viktigare, säger han.

Båda tror att Läkartidningens innehåll kommer att vara ännu mer personligt anpassat till läsarnas intressen än i dag. Det kan till exempel handla om att specialistläkare kommer att kunna läsa mer material om just sitt specialistområde, men också om andra typer av personalisering.

– Till viss del kommer du som läsare få fler möjligheter att styra hur du vill ta del av innehållet. Du kommer att kunna välja att ta del av en artikel i form av till exempel en podcast eller ett samtal om du vill ha det så, säger Tobias Lindberg.

– Jag tror att tidskrifter kommer att bygga in AI-chatbotar i sina sajter eller appar så att läsarna kan ställa frågor och få ett tillförlitligt svar utan att behöva söka i artikeln, säger James Savage.

Redan med dagens AI-verktyg går det att generera verklighetstrogna bilder, videor och röster, som gör det svårt att urskilja vad som är sant och vad som är »fake news«. I framtiden kommer det att bli ännu svårare. Det är något som paradoxalt nog kan gynna god journalistik, tror James Savage.

Medieforskaren Tobias Lindberg på Nordicom vid Göteborgs universitet
Tobias Lindberg. Foto: Lars Lanhed/Nordicom

– När kunskapen och medvetenheten om »fake news«, och den typ av lågkvalitativt innehåll som sprids via sociala medier växer, kan det bli ett säljargument för journalistik från kvalitetstidskrifter och tidningar.

Tobias Lindberg håller med:

– Arbetet som görs på trovärdiga nyhetskällor och redaktioner som arbetar på medieetisk grund kommer att bli ännu viktigare.

I framtiden kommer det dock att bli svårare att få publiken att hitta till journalistiskt innehåll med hjälp av sociala medier och sökmotorer. Många sociala plattformar har blivit mer nischade och nyheter prioriteras inte längre av algoritmerna. I stället kommer det att bli viktigare att ha en god relation till sina läsare, tror experterna.

– Det viktigaste kommer att vara att ha ett gott renommé, behålla de läsare man redan har och verkligen tillgodose deras intressen. Där har fackförbundstidningar en fördel. Ni har en direkt koppling och väg ut till läsarna genom medlemskapet. För många andra tidskrifter blir det en utmaning, säger James Savage.

– Om du upplever att det som kommer från Läkartidningen är trovärdigt, då behåller du relationen, säger Tobias Lindberg.

Med anledning av Läkartidningens 120-årsjubileum blickar vi bakåt på den utveckling som skett det senaste dryga seklet, men också framåt.

Läs också andra framtidsspaningar:
Större skillnader och mer krävande patienter att vänta
Forskare räknar med stora kliv under det närmaste decenniet