Felet inträffar i en särskild situation under förskrivning eller ordination, när en ordination eller recept sparas och doseringen sedan ändras innan receptet skickas. Enligt anmälan till Läkemedelsverket visas då rätt dosering i utkorgen i Cosmic och i receptinformationen medan en felaktig dosering trots det går ut på receptet. Den felaktiga dosen kan se olika ut beroende på vad som angavs på den sparade ordinationen eller receptet och på vilken ny dosering som angavs.
I Region Gävleborg gick information ut internt med en varning för felet den 22 januari. Men trots att det gått en dryg vecka är felet fortfarande inte åtgärdat. Det fick Mattias Perzon, specialist i allmänmedicin och medicinskt ledningsansvarig läkare vid Praktikertjänst Bollnäs & Voxnadalens HC, att uppmärksamma sin chefläkare på felet, varvid en anmälan till Läkemedelsverket gjordes.
– Det jag reagerar på är att du som ordinerande läkare på datorskärmen tror, och faktiskt ser, att du gör rätt – och så kan det ändå bli fel. Hur kan en sådan säkerhetslucka finnas i ett journalsystem som ju ändå varit i drift i många år? Jag förstår inte heller att det inte finns något datum för när detta ska vara åtgärdat. Av allt som behöver åtgärdas, borde detta ha högsta prioritet eftersom det är så allvarligt och potentiellt livsfarligt, säger han och fortsätter:
– Det finns en rad läkemedel där detta kan få stora konsekvenser, som blodförtunnande eller antiepileptika. En uppmärksam farmaceut skulle kanske kunna upptäcka det här och ringa upp förskrivaren, men lek med tanken att du har en stressad farmaceut och en kognitivt nedsatt patient. Då kan det bli riktigt farligt.
Även Cambio har anmält felet till Läkemedelsverket. Det berättar Tomas Block, Chief medical officer på företaget, i ett mejl till Läkartidningen.
– Vi ser såklart allvarligt på detta och har i enlighet med våra processer och rutiner anmält problemet till Läkemedelsverket den 21 januari.
Enligt Tomas Block finns problemet hos alla de tiotal regioner som i dag har Cosmic som journalsystem, men han kan inte kan säga något om när det har uppkommit.
– Problemet är identifierat i den version som samtliga kunder använder. Samtliga kunder har informerats om problemet samt Cambios rekommendation för hur detta bör hanteras tills en rättning har levererats. Vi arbetar på en rättning som vi kommer att införa så snart som möjligt. Vi är i kontinuerlig dialog med samtliga våra kunder i frågan.
Betyder det att felet finns även hos de regioner som använder Cosmic sedan tidigare?
– Problemet finns hos samtliga kunder och de har informerats om detta samt vår rekommendation för hur detta bör hanteras tills en rättning har levererats. Just nu fokuserar vi på att rätta problemet. Det är ännu för tidigt att uttala sig mer om när det uppkommit, skriver Tomas Block i mejlet.