Under gårdagen larmades om stora problem från hälso- och sjukvården i Region Gävleborg efter att regionen gått över till det nya journalsystemet Cosmic, vilket Läkartidningen rapporterade om.

Efter åtgärder, bland annat en förändring i koden bakom Cosmic och en ökad serverkapacitet, verkar problemen nu vara borta.

– Vi ser nu att hastigheten är återställd, att det går att jobba som det var tänkt i systemet, sade hälso- och sjukvårdsdirektör Martin Andersson på en presskonferens under förmiddagen i dag.

Lena Grudén, programledare för regionens införandeprogram FVIS, berättade att man nu följer systemets hastighet noggrant.

– Vi har kurvor som visar hur det ser ut när våra användare loggar in och vi kan mäta belastningen. Det ser betydligt mycket bättre ut än vad det gjorde i går. Vi ser att de åtgärder som är utförda har gett effekt.

Jessica Dolk. Foto: Privat

Samtidigt vill hon inte ta ut segern i förskott.

– Vi vill inte ropa hej riktigt än, men vi är försiktigt positiva, sade Lena Grudén på presskonferensen.

Flera läkare som Läkartidningen talat med vittnar om att systemet blivit mycket snabbare under dagen. En av dem är Jessica Dolk, specialistäkare i allmänmedicin på Delsbo Din hälsocentral:

– Som läkare i primärvården kan jag säga att det är bättre i dag. Systemet är inte så segt som det var i går, då gick det inte att jobba, säger hon.

Vissa problem kvarstod dock även i dag, även om en del av dem har kunnat åtgärdas, säger Jessica Dolk.

– Labb har också haft stora problem och har fått skriva pappersremisser. I morse gick det inte att skriva sjukintyg, men det har man ordnat nu. Sedan är det ju så att vi inte är vana vid att arbeta i systemet, vi har ju inte fått möjlighet att arbeta i det.

Jessica Dolk säger att det märks att systemet i vissa delar inte är riktigt färdigt, och att det är mer krångligt än det tidigare.

– Men de samlar upp alla frågor nu, så jag förutsätter att det kommer att åtgärdas.

Under presskonferensen passade hälso- och sjukvårdsdirektör Martin Andersson på att tacka alla medarbetare för det arbete de lagt ner i samband med systembytet.

– Jag tycker att det har varit exceptionellt bra hanterat av verksamheterna, sade han.

Läs mer:
Här hittar du hela vår bevakning kring Cosmic