Av de tiotusentals tips om missförhållanden som varje år strömmar in till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, sållas de allra viktigaste fram av en grupp handläggare. Till sin hjälp har de ett dokument som pekar ut vad man ska prioritera, såsom exempelvis fall som rör barn eller allvarliga vårdskador, enligt Sveriges Radio Ekot. Fram till nyligen uppmanades handläggarna även att prioritera uppgifter som kan intressera media och uppgifter som »kan påverka myndigheten negativt«. Sållningen får kritik av Ivo-anställda som Ekot har varit i kontakt med. En säger att myndigheten är så rädd för att se dålig ut i media att det anses viktigare än vad som är bäst för patienter och brukare.
Men när Ekot begär ut prioriteringsdokumentet dröjer det – och när handlingen väl lämnas ut är formuleringen om att prioritera sådant som kan påverka myndigheten negativt bortplockad. Göran Olsson, enhetschef på Ivo, säger till radion att formuleringen var missvisande och klumpig. Men även i fortsättningen instrueras handläggarna att prioritera sådant som media rapporterar om. Förklaringen uppges vara att journalister är duktiga på att gräva och att materialet därför kan tas på större allvar än anonyma uppgifter.
Läs också:
Kritiken mot Ivos arbetsmiljö växer
Arbetsmiljön på Ivo får hård kritik