Patienten, som själv gjort anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO), skriver att hen hade en inplanerad operation på sjukhuset och har rätt till tolkstöd på grund av dövhet. Men enligt anmälan hade sjukhuset misslyckats med att säkerställa detta. Tolk fanns att tillgå, men endast under en timme på morgonen, och när tolken inte längre var tillgänglig ska sjukvårdspersonalen ha föreslagit att de skulle gå över till att kommunicera med papper och penna. Senare föreslog personalen att patienten skulle kontakta en anhörig som skulle komma och tolka. Patienten kontaktade därför sin bror, men skriver i anmälan att det skapade en stress både hos hen själv och hos den anhörige.
Patienten skriver vidare att besöket och det som inträffade gjort hen orolig för framtida vårdbesök och operationer. Patienten skriver också i anmälan att hen upplever att hens rättigheter som döv inte respekterades och att hen i stället diskriminerades på grund av funktionsnedsättningen.
Sjukhuset har till den 7 april på sig att svara på DO:s frågor, så att det kan avgöras om man har brutit mot diskrimineringslagen i det aktuella fallet.
Läs mer:
Döv patient fick ingen tolk vid vårdbesök – DO begär ersättning