Flera regioner använder sig av 1177 Direkt, som kan liknas vid en samling lösningar för digital vård, som triagering, chatt och bokning. Men upplägget, där man kan få en första preliminär bedömning av en chattbot i stället för av en sjuksköterska, har inte varit problemfritt. Flera regioner har tidigare anmält chattbotten till Läkemedelsverket efter allvarliga avvikelser. Region Östergötland tog också tjänsten ur bruk och lät utreda den, innan man i januari i år landade i beslutet att återuppta användandet.

Nu anmäler ytterligare två regioner 1177 Direkt till Läkemedelsverket. I både Region Uppsala och Region Kalmar län handlar det om feltriageringar sedan patienter fyllt i rutan för fritextsvar – information som systemets algoritm inte kan ta hänsyn till. I båda fallen hade patienten kunnat dö, enligt anmälningarna. I Region Kalmar län prioriterades ett ärende för lågt efter att patienten verkar ha missförstått begreppet »allmäntillstånd« och i fritextrutan fyllt i att allmäntillståndet var gott, trots att hen var andfådd även i vila.

Turligt nog upptäcktes missen snabbt av en sjuksköterska som agerade med utgångspunkten att det var akut, berättar Nam-Young Pak, regionalt samordnande läkare i Kalmar län, för nyhetsbyrån Siren.

– Men hade sjuksköterskan litat helt på triageringen eller haft många andra ärenden i systemet så kanske man inte hade prioriterat att läsa ärendet samma dag på vårdcentralen, och så hade man missat att det var akut, säger han.

Läs också:
1177 Direkt startas åter i Östergötland
Ris och ros i utvärdering – 1177 Direkt fortsatt pausad i Östergötland
Debatt om 1177:s chattbot och automatisk triagering intensifieras
Chattbot anmäls efter flera avvikelser
Läkemedelsverket startar tillsyn av 1177:s chattbot efter avvikelser
Många avvikelser för 1177:s nya chattbot