
Den nationella patientenkäten, som skickas ut av Sveriges Kommuner och regioner (SKR), hämtar in och redovisar patienters upplevelser av vården genom olika parametrar. Förra året svarade 35,5 procent av de tillfrågade i Region Stockholm, vilket är 21 286 patienter. När det gäller patienternas helhetsintryck av vårdcentraler i Stockholm syns en tydlig trend: sju av de tio i topp är personalägda.
Detta är inget som förvånar Peter Johansson, specialist i allmänmedicin och ordförande i Pist (Personalägda vårdcentraler i Stockholm).
– Det är ett kvitto på att personalägda vårdcentraler har verksamheten i fokus på ett annat sätt. De som driver en personalägd vårdcentral brukar vara mer engagerade i mottagningen vilket gynnar både personal och patienter. Det är det vi fajtas för i Pist för vi ser fördelarna med personalägda vårdcentraler – och patienterna gillar det. Tyvärr är det vår känsla att regionen hellre vill se få stora vårdenheter. Jag tror att man tänker att ju färre vårdgivare det finns, desto lättare blir det för regionen att följa upp vårdvalen.
Bland de med sämst betyg ingår flera i stora koncerner – vad tänker du om det?
– De kanske har ett annat fokus inom de stora koncernerna. Jag kan ibland bli provocerad över alla pengar som stora koncerner lägger på marknadsföring. Tänk vad mycket vård man skulle få för de miljonerna, säger Peter Johansson.
Enligt ett tjänsteutlåtande från hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm från den 5 februari fanns då 238 vårdcentraler i regionen. Regionen, eller SLSO (Stockholms läns sjukvårdsområde), driver 66 av dessa, och 112 drivs av koncerner eller har koncerner som huvudägare. Resterande 60 hör inte till någon av dessa grupper, vilket innebär att de kan benämnas som personalägda vårdcentraler.
Det kommer inte som en överraskning för primärvårdsregionrådet Christine Lorne (C) att populära vårdcentraler är personalägda.
»Jag är inte förvånad, vi ser i många verksamheter att när chefer också jobbar i verksamheten så blir den bättre«, skriver hon i ett mejl till Läkartidningen.
Samtidigt uppger hon att hon är glad över att regionen har en mångfald av utövare inom primärvården.
Vad tänker du om att flera av dem som är i botten är koncernägda?
»Min egen erfarenhet som sjuksköterska är att ju längre beslutsvägar det är i en vårdverksamhet, desto svårare är det att förändra sådant som inte fungerar bra. Min reflektion när jag läser patientenkäten är att de enheter där vårdpersonalen är delaktiga och trivs så är också patienterna nöjda och det stärker min uppfattning kring att om vi ger vårdpersonalen förutsättningar att göra sitt jobb – då kommer det också bli riktigt bra för patienterna«, skriver Christine Lorne.
Enligt Peter Johansson är de flesta personalägda vårdcentraler också läkarledda – det vet han genom sitt ordförandeskap i Pist.
– Jag tror det är bra för att man som läkare också ofta har ett helikopterperspektiv på verksamheten. Men det är ju absolut inte så att alla läkare är bra chefer.
Själv verkar han vara en chef som just har ett helikopterperspektiv. Förutom att vara ordförande i Pist är han verksamhetschef för Vibblaby husläkarmottagning som patienterna rankades näst högst av patienterna i Region Stockholm.

Högst betyg i samma kategori fick personalägda Sjöstadsdoktorn i Hammarby sjöstad, som fått höga betyg sedan starten verksamheten startades 2012. Den har hand om cirka 8 200 patienter, har 200 i kö och drivs och ägs av specialisterna i allmänmedicin Susanne Barenius, Tina Nyström Rönnås och Airene Lindfors.
– Vi har haft samma filosofi sedan vi startade oberoende av hur avtalen med regionen har sett ut, berättar Susanne Barenius.
Filosofin är kort och gott att jobba enligt allmänmedicinska grundvärderingar genom fokus på patientcentrering, kontinuitet och tillgänglighet.
– Vi jobbar jättemycket med kontinuitet. Det viktigaste är att lära känna patienterna över tid. Vi jobbar med samma patienter från vaggan till graven. En allmänläkare, underläkare och sjuksköterska har ungefär 2 000 patienter tillsammans. I den bästa av världar skulle vi ha ett lägre antal listade patienter så klart – då skulle vi göra ett ännu bättre jobb och ha rimligare arbetsbelastning. Men det funkar bra att arbeta i team, tycker Susanne Barenius.
Det tydliga teamarbetet innebär att medarbetarna inte delar upp ansvarsområden enligt subspecialiteter som diabetes, hemsjukvård, BVC och så vidare.
– Det blir färre onödiga undersökningar, tryggare för patienterna och mer givande för personalen också. Det blir betydligt bättre vård för pengarna. Vi har faktiskt inga administrativa tjänster eller digitala verktyg utan gör allt själva.
Hon upplever att det inte behövs sådana effektiviserande i verktyg. I deras organisation är kontinuiteten i sig det som gör verksamheten effektiv.
Vad har det för betydelse att ni är en personalägd vårdcentral?
– Jag tror det har stor betydelse i och med möjligheten att anpassa vården utan långa ledtider. Vi har nära till beslut i och med att vi också jobbar i verksamheten och ser den varje dag, säger Susanne Barenius.
Läs även:
Mer pengar till vårdcentraler gör att Peter kan anställa en läkare
Vårdcentraler som var bland de tio bästa enligt patienter i Region Stockhom:
1. Sjöstadsdoktorn
2. Vibblaby Husläkarmottagning
3. Vården i Centrum
5. DjursholmsDoktorn
7. Kungsholmsdoktorn
8. Gustafkliniken
10. Vårdcentralen Hökarängen
Källa: Pist (Personalägda vårdcentraler i Stockholm)